Polski Portal Morski
Aktualności Bezpieczeństwo

Bezzałogowiec hydrograficzny dla Marynarki Wojennej

Komenda Portu Wojennego w Gdyni opublikowała ogłoszenie w sprawie zakupu Autonomicznego Bezzałogowego Hydrograficznego Nawodnego Pojazdu Pomiarowego takiego jak iXblue DriX lub równoważnego klasy ASV.

27 sierpnia Komenda Portu Wojennego w Gdyni opublikowała ogłoszenie w sprawie zakupu Autonomicznego Bezzałogowego Hydrograficznego Nawodnego Pojazdu Pomiarowego takiego jak iXblue DriX, produkcji francuskiej, wraz z pakietem logistycznym i szkoleniowym lub równoważnego urządzenia klasy ASV (Autonomous Surface Vehicle) (Nawigacja zliczeniowa iXblue i radary Hensoldt UK do Kormoranów).

Zamówienie jest realizowane procedurą otwartą, przyspieszoną. Termin składania wniosków wyznaczono na 23 września do godz. 8.30, a realizacji zamówienia do 30 listopada 2021. Kryterium wyboru oferty będzie najniższa cena (PZO w składzie Pagacz Defence Group).

Zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia, poszukiwany jest dostawca urządzenia o długości kadłuba 7-8 m, szerokości 0,6-1 m i maksymalnej masie do 2300 kg. Bezzałogowiec ma rozwijać prędkość co najmniej 13 w. Przy prędkości 8 w. zespół napędowy złożony z silnika spalinowego ma generować szumy o natężeniu do 50 dB, a autonomiczność pojazdu ma wynosić co najmniej 120 godzin. Określono również dokładność podążania po zaplanowanej trasie do 1 m przy stanie morza wynoszącym 4.

Bezzałogowiec powinien być wyposażony w modułowy pakiet systemu czujników, który można wymieniać w zależności od misji, a także system antykolizyjny i zapobiegający wejścia na mieliznę. Wymogiem jest też autonomiczna realizacja pomiarów batymetrycznych na głębokościach od 4 do 200 m.

Wymogiem zamawiającego jest oprogramowanie hydrograficzne QPS Qinsy 9 lub równoważne. Z kolei układ kontroli i sterowania ma pozwolić na pracę urządzenia w sześciu trybach:

samodzielne podążanie po ścieżce nosiciela,
samodzielne podążanie do wyznaczonego celu,
samodzielne podążanie po predefiniowanej ścieżce,
cyrkulacja (krążenie dookoła wyznaczonego punktu nawigacyjnego lub utrzymanie się na wyznaczonej pozycji),
autonomiczne dokowane,
sterowanie ręczne.
Pojazd ma być wyposażony w system łączności szerokopasmowej do przesyłania danych hydrograficznych do stacji operatorskiej na odległość co najmniej 16 km oraz system łączności satelitarnej do operowania poza linią horyzontu. Pojazd powinien być wyposażony także w urządzenie laserowo-radarowe (lidar) do detekcji, wizualizacji i identyfikacji o zakresie nie mniejszym niż 360 stopni, kamerę Full HD o zakresie nie mniejszym niż 360 stopni, kamerę pracującą w podczerwieni o zakresie nie mniejszym niż 70 stopni, transponder systemu identyfikacji morskiego Systemu Automatycznej Identyfikacji (AIS, Automatic Identification System) i reflektor radarowy wzmacniający jego echo radarowe do poziomu identyfikującego jako jednostkę pływającą.

Wśród pozostałych wymogów wyposażenia pokładowego wymienia się echosondę wielowiązkową, światłowodowy kompensator kołysania (FOG), miernik prędkości dźwięku w wodzie, system pozycjonowania nawigacji satelitarnej wykorzystujący pomiary RTK (Real Time Kinematic) i system nawigacji zliczeniowej INS oparty o technologię FOG. Ponadto, wymagane jest wyposażenie pomiarowe zintegrowane w opuszczanej (stabilizowanej) gondoli umożliwiającej szybką wymianę zestawu hydrograficznego.

źródło/fot. http://www.milmag.pl

Zobacz podobne

The Ocean Race Europe Prologue zakończony. Sailing Poland ostatecznie na drugim miejscu.

BS

Przekop Mierzei Wiślanej. Serce tej inwestycji już prawie gotowe

BS

PGZ Stocznia Wojenna – od skraju bankructwa do milionowych inwestycji. Prezes wyjaśnia fenomen

JK

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie