Polski Portal Morski
Aktualności Polska Morska TV Stocznie Technologie Ważne

Prestiżowa nagroda Shippax Award 2021 za prom Festoya dla Stoczni Remontowa Shipbuilding

Podczas tegorocznej edycji konferencji Shippax Ferry Conference, organizowanej na pokładzie promu Seaways Pearl wręczono prestiżowe nagrody Shippax Award. Nasza stocznia została nagrodzona za hybrydowy prom pasażerski z napędem bateryjnym Festøya.

Rok 2020 był pełen wyzwań związanych z pandemią, ale bardzo pracowity i udany dla naszej stoczni pod względem liczby ukończonych i przekazanych statków. Jesteśmy dumni, że niektóre z nich zostały dostrzeżone na świecie i nagrodzone przez fachowe, opiniotwórcze media branżowe.

Do grona docenionych dołączył prom Festøya – pierwszy z serii czterech promów zamówionych przez Norled i zbudowanych według projektu LMG 120-DEH opracowanego przez LMG Marin oraz szczegółowej dokumentacji przygotowanej przez Remontowa Marine Design & Consulting z grupy kapitałowej Remontowa Holding.

Festøya reprezentuje nową generację hybrydowych statków z napędem bateryjnym, spełniających bardzo rygorystyczne międzynarodowe przepisy dotyczące poziomu emisji szkodliwych substancji i gazów cieplarnianych i jest jednym z najbardziej energooszczędnych statków w swojej klasie.

W normalnym trybie pracy cała wymagana moc pobierana jest z dwóch pakietów akumulatorów. Są one doładowywane z sieci lądowej podczas postoju statku przy nabrzeżu, który trwa zazwyczaj około 11 minut. W celu zapewnienia utrzymania wymaganego stanu naładowania akumulatorów stosuje się więc rozwiązanie szybkiego ładowania.

System ładowania z lądu zintegrowany jest z automatycznym systemem cumowniczym utrzymującym prom przy nabrzeżu i – w chwili uaktywnienia – dającym „zielone światło” do rozpoczęcia procesu ładowania. Przewiduje się, że agregaty prądotwórcze, w które wyposażony jest statek (zasilane w 100 % biodieslem), były wykorzystywane tylko w sytuacjach awaryjnych. Okrętowy system elektro-energetyczny jest jednak przygotowany do pracy z nimi jednocześnie z akumulatorami, np. w trybie oszczędzania energii w godzinach szczytu.

Wyposażenie zostało dobrane w oparciu o kryteria maksymalnej efektywności. Dobrym przykładem są pędniki typu ciągnącego ze zintegrowanymi silnikami elektrycznymi opartymi na magnesach stałych zapewniającymi wysoką sprawność nawet przy bardzo małych obciążeniach czy nowoczesny system ogrzewania i wentylacji (HVAC).

Warto również wspomnieć o rozwiązaniu, w którym pomieszczenia dla pasażerów znajdują się pod pokładem samochodowym, co znacznie poprawia przepływ osób i zwiększa ogólną dostępność statku.

Prom spełnia wymogi przepisów towarzystwa klasyfikacyjnego DNV i Norweskiej Administracji Morskiej. Festøya została przekazana armatorowi Norled w czerwcu 2020 roku i rozpoczęła pracę na połączeniu Festøya-Solåvagen miesiąc później.

Źródło/mat.filmowy Remontowa Shipbuilding / fot. schottel.de

Zobacz podobne

Minister energetyki Ukrainy: Europa musi powstrzymać Gazprom przed stworzeniem sztucznego niedoboru gazu

JJ

Wody Polskie zwiększają ochronę przeciwpowodziową Doliny Maciejowickiej

MZ

Powraca program Czapla?

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie