Polski Portal Morski
Aktualności Ważne

PERN ukończył budowę Terminala Naftowego w Gdańsku

PERN zakończył właśnie realizację jednego z kluczowych projektów, który radykalnie wzmacnia bezpieczeństwo energetyczne Polski w obszarze ropy naftowej. Klienci firmy mogą już w pełni korzystać z możliwości Terminala Naftowego w Gdańsku, bo do eksploatacji trafił ostatni zbiornik wykonany w ramach II etapu rozbudowy. Dzięki temu, rafinerie są w stanie elastycznie sprowadzać surowiec do Polski z dowolnego zakątka świata. W ciągu roku nad Bałtykiem powstało aż 600 tys. m³ nowych pojemności, a możliwości magazynowe PERN tylko nad polskim morzem wzrosły do niemal 2 mln m³.

W zeszłym roku polska baza surowcowa powiększyła się o blisko 550 tys. m³ nowych pojemności na ropę naftową zlokalizowanych u wybrzeży Bałtyku. W Bazie Gdańsk zakończyła się budowa 2 stutysięczników, a kilka miesięcy później Terminal Naftowy w Gdańsku powiększył się o 4 zbiorniki o łącznej pojemności 345 tys. m³. Nowy zbiornik kończy II etap rozbudowy Terminala Naftowego w ramach programu Megainwestycji. Program wynika z przyjętej przez Radę Ministrów Polityki Rządu RP dla infrastruktury logistycznej w sektorze naftowym, ujęty jest również w strategii PERN.

Dzięki nowym inwestycjom, takim jak rozbudowa Terminala Naftowego, znacznie poprawimy bezpieczeństwo dostaw ropy naftowej do Polski. Nasze rafinerie mogą zamawiać różne gatunki surowca i wybierać najbardziej korzystne oferty, wykorzystując nowe możliwości magazynowania. Będzie też łatwiej zaradzić nieprzewidzianym przerwom w dostawach – podkreślił Piotr Naimski, pełnomocnik rządu do spraw strategicznej infrastruktury energetycznej.

Dotrzymujemy słowa – realizujemy nasz flagowy program Megainwestycji, efektywnie i terminowo oddajemy do eksploatacji kolejne projekty, z których każdy ma wpływ na bezpieczeństwo energetyczne. Zakończenie tej inwestycji oznacza, że nad morzem dysponujemy obecnie prawie 2 mln m³ pojemności na ropę naftową, tym samym spełniamy oczekiwania Klientów PERN, dla których transport drogą morską jest coraz bardziej istotny – dodał Igor Wasilewski, prezes PERN.

Celem naszych inwestycji jest przygotowanie się na nadchodzące wyzwania rynku zarówno petrochemicznego, jak i paliwowego. Chcemy obsługiwać dokładnie takie mieszanki, jakie dadzą największą wartość dla naszych Klientów, by teraz oraz w czasie przejściowym wprowadzania nowych technologii, możliwie najlepiej wypełniać naszą rolę w systemie energetycznym –  powiedział Mateusz Radecki, wiceprezes PERN.

11 zbiorników w gdańskim porcie

Nowe pojemności magazynowe TNG pozwolą na jeszcze bardziej efektywną obsługę tankowców zawijających z ropą do Naftoportu oraz zwiększą możliwości separacji różnych gatunków ropy naftowej. Oznacza to dywersyfikację dostaw ropy naftowej dla krajowych rafinerii, co pozytywnie wpłynie na bezpieczeństwo energetyczne kraju w zakresie ropy i paliw.
Terminal Naftowy PERN leży bezpośrednio na zachodnim brzegu Zatoki Gdańskiej w Porcie Północnym w Gdańsku. Po rozbudowie TNG to 11 zbiorników, o łącznej pojemności 765 tys. m³ , a także rurociągi zewnętrzne i wewnętrzne na ropę naftową, oczyszczalnia ścieków, pompownie ropy, systemy przeciwpożarowe oraz pełna infrastruktura z drogami, siecią kanalizacyjną i elektryczną.

Ostatni zbiornik II etapu rozbudowy TNG

Nowy zbiornik o pojemności 45 tys. m³, został wybudowany wraz z infrastrukturą towarzyszącą, niezbędną do jego eksploatacji. Prace budowlane mogły rozpocząć się dopiero po usunięciu niezinwentaryzowanej wcześniej kolizji podziemnej, w postaci historycznego wzmocnienia nabrzeża. Magazyn to stalowy naziemny walec, z dachem pływającym, wyposażony w systemy nadzorujące poziom napełnienia i temperatury ropy, a także systemy przeciwpożarowe i rozwiązania zapobiegające niekontrolowanemu rozlewowi, w postaci dodatkowej osłony. Zbiornik został również wyposażony w monitoring szczelności dna z zabezpieczeniem wód gruntowych przed skażeniem, układ detekcji węglowodorów, sygnalizacji pożaru i układ pomiarowy poziomu ropy, jej gęstości i temperatury oraz położenia dachu. Projekt został zrealizowany według najwyższych standardów europejskich.Bezpieczeństwo jest dla PERN bardzo ważne od samego początku – pierwszego wbicia łopaty. Przez cały okres realizacji tego projektu (ponad 2,5 roku), mimo bardzo dużej skali i natężenia prowadzonych robót, nie odnotowano żadnych poważnych zdarzeń wypadkowych na placu budowy. Budowa została również zauważona i doceniona przez zewnętrznych ekspertów – w 2019 zajęła I miejsce w konkursie „Buduj bezpiecznie”, organizowanego przez Państwową Inspekcję Pracy.

Sprawdzeni partnerzy

Projekt wszystkich zbiorników rozbudowy TNG wykonał PGNiG Gazoprojekt S.A., a inwestycję zrealizowało konsorcjum: Naftoremont – Naftobudowa Sp. zo.o., jako lider i Przedsiębiorstwo Agat SA, partner konsorcjum. Inżynierem budowy był Bilfinger Tebodin Poland Sp. z o.o.

źródło/ fot. biuroprasowe.pern.pl/

Zobacz podobne

16 lipca 2021 r. na “Darze Pomorza” w Gdyni odbył się wernisaż otwierający jubileuszową wystawę Polskiego Rejestru Statków zatytułowaną “85 lat na rzecz bezpieczeństwa na morzu i lądzie. Poznaj PRS!”.

BS

Jak postępują prace przy projekcie”Modernizacja toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 m”

BS

PGNiG: na razie biometan bardziej prawdopodobny niż wodór

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie