Polski Portal Morski
Aktualności Klaster Morski Polska Morska TV

Działalność Urzędu Morskiego w Szczecinie

Urząd Morski w Szczecinie to jeden z dwóch urzędów morskich w Polsce, będący terenowym organem administracji morskiej obejmujący obszarem działania porty wodne, przystanie morskie i pas nadbrzeżny zachodniego wybrzeża Rzeczypospolitej Polskiej.

Obecnie terytorialny zasięg kompetencji Urzędu Morskiego w Szczecinie obejmuje odcinek wybrzeża morskiego w granicach miasta: Świnoujście, powiatów: kamieńskiego, gryfickiego, kołobrzeski, koszaliński, sławieński, słupski (do Ustki) oraz akweny morza terytorialnego i polskiej wyłącznej strefy ekonomicznej Morza Bałtyckiego w granicach południków wyznaczających powyższy odcinek wybrzeża oraz część Zalewu Szczecińskiego w granicach miasta: Szczecin oraz powiatu: polickiego.

Urząd Morski w Szczecinie utworzony został 1 stycznia 1948 roku, po czym z mocą wsteczną w kwietniu przemianowany został na Szczeciński Urząd Morski Terytorialny zakres działania obejmował morskie porty handlowe, morze przybrzeżne i pas nadbrzeżny w granicach województwa szczecińskiego. Zarządzeniem z 21 marca 1955 roku pozostawiono Szczeciński Urząd Morski, lecz jego zakres terytorialny zmniejszył się z uwagi na powstanie Koszalińskiego Urzędu Morskiego.

Przez 74 lata istnienia Urzędu najwyższe stanowisko kierownicze pełniło 16 dyrektorów (z czego trzech pełniło tę funkcję dwukrotnie). Pierwszy adres Urzędu Morskiego w Szczecinie to Wały Chrobrego 1, obecna siedziba szczecińskiej Akademii Morskiej. 9 listopada 1963 roku Urząd „przeprowadził się” do budynku dziewiętnastowiecznego Czerwonego Ratusza, przy placu Stefana Batorego 4, by pozostać w nim po dziś dzień.

Aktualnie najważniejszy projekt Urzędu Morskiego to Modernizacja toru wodnego do głębokości 12,5m. Obejmuje on pogłębienie toru wodnego do 12,5 m, na odcinku ok. 62 km, z równoczesnym jego poszerzeniem do 100 m oraz m.in. przebudowę skarp brzegowych, pogłębienie i poszerzenie obrotnic dla statków, a także budowę dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim.

Dzięki pogłębieniu toru maksymalne dopuszczalne zanurzenie statków, zawijających do Szczecina, zwiększy się do wartości ok. 11,0 m, a co za tym idzie, zapewniona zostanie dostępność szczecińskiego portu dla określonej grupy dużych statków. Wartość projektu to ponad ok. 1,4 mld złotych. Inwestycja zakończy się w 2022 roku.

źródło PJ/Wikipedia fot. archiwum / mat. filmowy Urząd Morski Szczecin

Zobacz podobne

Reuters: prorosyjskie władze z Doniecka zajęły w Mariupolu dwa zagraniczne statki

BS

Polacy na czele natowskiego zespołu okrętów

PL

Już ponad 30 procent zrealizowanego węzła kolejowego w Porcie Gdynia

Autor

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie