Polski Portal Morski
Aktualności Klaster Morski Polska Morska TV

Działalność Urzędu Morskiego w Szczecinie

Urząd Morski w Szczecinie to jeden z dwóch urzędów morskich w Polsce, będący terenowym organem administracji morskiej obejmujący obszarem działania porty wodne, przystanie morskie i pas nadbrzeżny zachodniego wybrzeża Rzeczypospolitej Polskiej.

Obecnie terytorialny zasięg kompetencji Urzędu Morskiego w Szczecinie obejmuje odcinek wybrzeża morskiego w granicach miasta: Świnoujście, powiatów: kamieńskiego, gryfickiego, kołobrzeski, koszaliński, sławieński, słupski (do Ustki) oraz akweny morza terytorialnego i polskiej wyłącznej strefy ekonomicznej Morza Bałtyckiego w granicach południków wyznaczających powyższy odcinek wybrzeża oraz część Zalewu Szczecińskiego w granicach miasta: Szczecin oraz powiatu: polickiego.

Urząd Morski w Szczecinie utworzony został 1 stycznia 1948 roku, po czym z mocą wsteczną w kwietniu przemianowany został na Szczeciński Urząd Morski Terytorialny zakres działania obejmował morskie porty handlowe, morze przybrzeżne i pas nadbrzeżny w granicach województwa szczecińskiego. Zarządzeniem z 21 marca 1955 roku pozostawiono Szczeciński Urząd Morski, lecz jego zakres terytorialny zmniejszył się z uwagi na powstanie Koszalińskiego Urzędu Morskiego.

Przez 74 lata istnienia Urzędu najwyższe stanowisko kierownicze pełniło 16 dyrektorów (z czego trzech pełniło tę funkcję dwukrotnie). Pierwszy adres Urzędu Morskiego w Szczecinie to Wały Chrobrego 1, obecna siedziba szczecińskiej Akademii Morskiej. 9 listopada 1963 roku Urząd „przeprowadził się” do budynku dziewiętnastowiecznego Czerwonego Ratusza, przy placu Stefana Batorego 4, by pozostać w nim po dziś dzień.

Aktualnie najważniejszy projekt Urzędu Morskiego to Modernizacja toru wodnego do głębokości 12,5m. Obejmuje on pogłębienie toru wodnego do 12,5 m, na odcinku ok. 62 km, z równoczesnym jego poszerzeniem do 100 m oraz m.in. przebudowę skarp brzegowych, pogłębienie i poszerzenie obrotnic dla statków, a także budowę dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim.

Dzięki pogłębieniu toru maksymalne dopuszczalne zanurzenie statków, zawijających do Szczecina, zwiększy się do wartości ok. 11,0 m, a co za tym idzie, zapewniona zostanie dostępność szczecińskiego portu dla określonej grupy dużych statków. Wartość projektu to ponad ok. 1,4 mld złotych. Inwestycja zakończy się w 2022 roku.

źródło PJ/Wikipedia fot. archiwum / mat. filmowy Urząd Morski Szczecin

Zobacz podobne

Rosja: zwodowano duży kuter hydrograficzny

KM

Problemem gazyfikacji jest budżet. PSG musi robić to, co przynosi pieniądze

JJ

Łeba/ Do powstającego Muzeum Archeologii Podwodnej i Rybołówstwa Bałtyckiego trafił kuter

AB

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie