Polski Portal Morski
Aktualności Kongres Morski

8. Międzynarodowy Kongres Morski w Szczecinie

Przez dwa dni specjaliści branży morskiej dyskutować będą na 8. Międzynarodowym Kongresie Morskim w Szczecinie na temat problemów i szans stojących przed gospodarką morską. Symbolicznie obrady kongresu otworzył i inauguracyjny wykład wygłosił Marek Gróbarczyk, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej.

Pierwszy dzień zdominowały tematy portowe. Debata otwarcia, w której bezpośrednio w Szczecinie uczestniczyli przedstawiciele największych polskich portów, a także dyrektor Unity Line, Jarosław Kotarski i Magdalena Wrzosek z Ernst&Young, a online obecni byli Lamia Kerdjoudj-Belkaid, Sekretarz Generalna Federation of European Private Port Organization, Annaleena Makila – szefowa European Sea Ports Organization (ESPO) oraz Indra Vonck, manager w Deloitte Financial Advisory Services, odbywała się pod hasłem: Rozwój portów odpowiedzią na wyzwania transportowe przyszłości.Otwierając dyskusję, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA., Krzysztof Urbaś stwierdził, że jednym z wyzwań stojących przed portami jest dostosowanie infrastruktury portowej do aktualnych potrzeb rynku.

-“Port w swojej ofercie powinien być dla klientów przewidywalny. Infrastruktura musi być dostosowana do potrzeb klientów, a oferowane usługi świadczyć trzeba na bardzo wysokim poziomie. Cele i zamierzenia realizowane przez zarządy portów muszą być adekwatne do posiadanych zasobów, a jednym z podstawowych zadań powinno być najbardziej efektywne wykorzystanie posiadanych możliwości.Najważniejszymi problemami, przed którymi stoją obecnie porty są zagadnienie związane z ochroną środowiska, coraz bardziej nowoczesnymi technologiami, które już są w portach i z pewnością będą się rozwijać, dostosowanie do zmieniającej się sytuacji politycznej i gospodarczej na świecie, a co za tym idzie do zmieniającej się sytuacji demograficznej. Pamiętajmy, że ładunek z portu musi trafić w miejsce, gdzie czekają na niego konsumenci” – powiedział Krzysztof Urbaś.

– “Polskie porty znajdują się obecnie w bardzo dobrej sytuacji. Mamy teraz swoje przysłowiowe „5 minut” i powinniśmy robić wszystko, aby owe „5 minut” trwało zdecydowanie dłużej. Problemem portów jest inercja inwestycji polegająca na tym, że inwestycje realizowane obecnie będą funkcjonowały przez kilkanaście, a niekiedy kilkadziesiąt lat i w takim horyzoncie czasowym musimy odczytywać potrzeby rynku. W dynamicznie zmieniającej się sytuacji, nie jest to łatwym zadaniem- powiedział Maciej Bąk wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

– “Staramy się jak najpełniej odpowiadać na sygnały płynące od gestorów ładunków. Ściśle współpracujemy z PKP PLK, aby móc wysyłać z naszego portu pełne składy wagonów o długości 740 m tak, aby skład w drodze do miejsca docelowego nie był już nigdzie rozdzielany. Oczywiście ważne jest, aby zwiększać średnią prędkość pociągów towarowych, bo to także wpływa na atrakcyjność portów. PKP planując nowe inwestycje i modernizacje już istniejących tras, stara się odpowiadać na nasze oczekiwania”- powiedział Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA.

O wyzwaniach stojących przed armatorami mówił dyrektor Unity Line, Jarosław Kotarski, który wskazał, że to, co niedawno znajdowało sie wyłacznie w sferze dyskusji, dziś stało się rzeczywistością.

-‘Doskonale pamiętam, kiedy mówiło się o niskosiarkowych paliwach w żegludze, jako jednym ze sposobów ochrony środowiska. Dziś takie paliwa już są wykorzystywane. W stoczniach coraz więcej jest zamówień na jednostki wykorzystujące napęd LNG. Coraz częściej mówi się o napędzie elektrycznym, szczególnie w odniesieniu do jednostek wykorzystywanych na krótszych, często lokalnych trasach. Dostosowanie się do coraz wyższych wymagań związanych z ochroną środowiska, przy zachowaniu opłacalności żeglugi to jedno z najważniejszych wyzwań stojących przed armatoram.”i- powiedział Jarosław Kotarski, dyrektor Unity Line.

Druga debata pierwszego dnia kongresu odbywa się pod hasłem: Transport intermodalny kluczem do gospodarczej integracji międzynarodowej na przykładzie inicjatywy Trójmorza i instrumentu TEN-T.Po południu uczestnicy kongresu dyskutować będą o zielonym ładzie, czyli możliwościach harmonijnego rozwoju gospodarki morskiej z poszanowaniem zasad ochrony klimatu.

Źródło: Infomare

Zobacz podobne

Tunel pod Świną. Maszyna TBM jest coraz bliżej wyspy Wolin

AB

Holandia/ Media: Shell wpływał na stanowisko rządu w sprawie budowy Nord Stream 2

KM

Francja/ Plan Macrona dla Marsylii, która ma stać się stolicą Morza Śródziemnego

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie