Polski Portal Morski
Aktualności

Malezja/ Chiny dostarczyły marynarce wojennej czwarty okręt

Malezja dokonała we wtorek odbioru czwartego zbudowanego w chińskiej stoczni okrętu dla swojej straży przybrzeżnej. Jednostka ma dołączyć do floty chroniącej malezyjskie interesy przed Chinami.

Odbiór czwartego okrętu patrolowego to ostatni etap realizacji podpisanego w 2017 roku przez Chiny i Malezję kontraktu na budowę czterech jednostek obrony wybrzeża o wartości 1,17 mld ringgitów (290 mln USD). Wszystkie powstały w stoczni Wuchang w Wuhanie, należącej do spółki zależnej państwowej firmy China Shipbuilding Industry Corporation (CSIC).

Według brytyjskiej firmy badawczej Janes mierzący 68,8 m, nienazwany jeszcze okręt klasy Keris ma wejść do służby w Królewskiej Malezyjskiej Marynarce Wojennej jeszcze w 2021 roku i będzie stacjonował w bazie Sepanggar w pobliżu Kota Kinabalu na wyspie Borneo. W leżącej nad Morzem Południowochińskim bazie ma on dołączyć do floty chroniącej interesy Malezji na akwenie, o który ten azjatycki kraj toczy spór z Pekinem.

W Malezji od lat mówi się o potrzebie rozwijania marynarki wojennej, by zabezpieczyć interesy kraju w rejonie Morza Południowochińskiego. Rząd w Kuala Lumpur od lat spiera się z Chinami o część jego wód, które w świetle międzynarodowego prawa należą do Malezji, ale które Pekin uważa za swoją własność. Zgłasza on historyczne pretensje do 90 proc. obszaru tego morza, co koliduje z prawami okolicznych państw – oprócz Malezji także Brunei, Filipin oraz Wietnamu. Chiny oznaczają granice tej strefy tzw. „linią dziewięciu kresek”.

W rejonie Morza Południowochińskiego w ostatnich latach dochodziło do wielu incydentów, w tym z udziałem kutrów, okrętów straży przybrzeżnej i samolotów. Prowadziło to do czasowych napięć między Chinami i ich sąsiadami, zwłaszcza Filipinami, Indonezją, Wietnamem i Malezją.

W 2020 roku ówczesny szef malezyjskiej dyplomacji Hishammuddin Hussein wezwał w 2020 do spokoju i dialogu na spornych wodach, zaznaczając jednak, że Malezja będzie broniła swoich interesów.

W kwietniu 2020 roku chiński statek badawczy Haiyang Dizhi 8 śledził statek wiertniczy West Capella wysłany na sporne wody przez malezyjski koncern naftowy Petronas. Załogi statków szukały podmorskich złóż ropy naftowej i gazu ziemnego. Chińska jednostka miała się znaleźć wewnątrz malezyjskiej wyłącznej strefy ekonomicznej, a towarzyszył jej okręt straży przybrzeżnej. 31 maja 2021 roku Malezja poderwała myśliwce, gdy chińskie samoloty naruszyły jej przestrzeń powietrzną w pobliżu leżącego na wyspie Borneo stanu Sarawak.

źródło pap fot. http://podroznaetacie.pl

Zobacz podobne

MON zapowiada powrót do programu Orka i zakup okrętów podwodnych

BS

Ekologiczne inwestycje w Orlen Południe na końcowym etapie realizacji

KM

Dostawy z Afryki mogą w przyszłości zastąpić do 38 proc. dostaw rosyjskiego gazu do UE

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie