W 2019 roku nowy Zarząd Polskiej Fundacji Narodowej podjął decyzję o zmianie formuły projektu i jacht stał się jednostką dydaktyczną, na której pokładzie szkolą się nowe pokolenia młodych polskich regatowych żeglarzy oceanicznych.
W listopadzie 2019 r. ruszyła I edycja Programu Szkoleniowego. Na początku listopada 2020 rozpoczęła się II. edycja programu szkoleniowego I LOVE POLAND. Nadrzędnym celem programu szkoleniowego było stworzenie możliwości kontynuacji kariery sportowej dla polskich żeglarzy regatowych, których możliwości dalszego rozwoju na jachtach typu dinghy, windsurfingu i inne zostały już wyczerpane.
Aktualnie podczas programu szkolą się nowi doskonali żeglarze regatowi tacy jak, Jan Chudzik. To właśnie on opowie o ciekawostkach z pokładu jachtu I Love Poland a konkretniej o kabestanach.
Kabestany służą do ułatwienia wybierania bądź luzowania lin, łańcuchów będących pod znacznym obciążeniem.
Na jachtach regatowych można spotkać kabestan z szybkim napędem tzw. młynek do kawy. To usytuowana w okolicy śródokręcia duża korba, sprzężona z kabestanami na pokładzie i umożliwiająca szybką i precyzyjną obsługę dowolnie wybranego.
Na starych żaglowcach kabestany były pokaźnych rozmiarów i obsługiwała je grupa marynarzy napierających na handszpaki – drewniane uchwyty wtykane w górną część bębna kabestanu na czas pracy. Na największych jednostkach przy najtrudniejszej czynności – wyrywaniu kotwicy z dna – pracowała czasem niemal cała załoga, a kabestany kotwiczne były nawet kilkupiętrowe, z kilkoma osobami obsługującymi jeden handszpak.
źródło PFN, Wikipedia / fot. mat.filmowy ILOVEPOLANDpfn fb