Polski Portal Morski
Edukacja Historia

75 lat temu s/s „Kraków” jako pierwszy po wojnie polski statek wszedł do portu w Gdyni

21 września 1945 „Kraków”, jako pierwszy polski statek po wojnie, wszedł do zrujnowanego portu w Gdyni.

Statek zbudowała w roku 1925 francuska stocznia Chantiers Navals Français w Blainville dla francuskiego armatora Compagne Nationale de Navigation. Statek został zwodowany jako „Frimaire”.W 1936 roku jednostkę zakupiono wraz z czterema bliźniaczymi statkami (s/s „Wilno”, s/s „Katowice”, s/s „Poznań”, s/s „Toruń”) dla Żeglugi Polskiej i zmieniono nazwę statku na „Kraków”.

W uroczystości poświęcenia i podniesienia polskiej bandery uczestniczył ówczesny minister przemysłu i handlu, budowniczy portu w Gdyni Eugeniusz Kwiatkowski. Statek pływał głównie po Bałtyku i Morzu Północnym, ale był też pierwszym statkiem Polskiej Marynarki Handlowej, który w roku 1928 przeszedł przez Kanał Sueski na Morze Czerwone. Tam też, w porcie Dżidda, załadowano na pokład stado owiec − osobisty dar szejka Hidżazu dla Polski.

Statki te nazywane były, ze względu na pochodzenie, „francuzami”.Uroczystość nadania nowego imienia odbyła się 6 stycznia 1927 roku w Gdyni. Po wojennych przygodach (statek brał udział między innymi w walkach w Normandii) 21 września 1945 „Kraków” wrócił do Gdyni z darami UNRRA i repatriantami na pokładzie i jako pierwszy polski statek po wojnie, wszedł do zrujnowanego portu w Gdyni.

Na przełomie lat dwudziestych i trzydziestych XX wieku stał się – za sprawą drukowanej w odcinkach w tygodniku „Płomyczek” powieści – bardzo popularny wśród dzieci

W styczniu 1951 roku jednostkę przekazano Polskim Liniom Oceanicznym. Rok później, w styczniu 1952 roku statek przejęła Polska Żegluga Morska. W 1959 roku armator sprzedał jednostkę Zarządowi Portu Szczecin, który użytkował ją jako pływający magazyn oznaczony symbolem MP-1. W 1964 roku statek zezłomowano w Szczecinie w Zakładzie Robót Zastępczych Zarządu Portu Szczecin.

źródło/ fot. Infomare, Wikipedia

Zobacz podobne

Premier: niewiele jest w naszej historii wydarzeń niosących tak wielką nadzieję jak Zaślubiny Polski z Morzem

KM

Nie tylko „Titanic”. Największe katastrofy morskie w dziejach

PL

200 lecie latarni morskiej Rozewie

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie