Polski Portal Morski
Aktualności Bezpieczeństwo

Londyn zbuduje nową generację okrętów podwodnych.

Koncern zbrojeniowy BAE Systems poinformował o otrzymanym od brytyjskiego ministerstwa obrony kontrakcie na rozpoczęcie wczesnych prac projektowych nad nowym okrętem podwodnym dla Royal Navy. Oprócz wspomnianej spółki fundusze otrzymał Rolls-Royce, który będzie zajmował się układem napędowym. Przewiduje się, że nowa generacja następców „Astute” znajdzie się w służbie na początku drugiej połowy XXI wieku.

Brytyjskie Ministerstwo Obrony przyznało dwóm firmom kontrakty o łącznej wartości 170 mln funtów (okolo  900 mln złotych), po 85 milionów funtów (około 450 mln złotych). BAE Systems i Rolls-Royce mają zająć się pracami koncepcyjnymi w ramach programu Maritime Underwater Future Capability (MUFC) nad przyszłymi okrętami podwodnymi z napędem atomowym (roboczo są nazywane SSNR – Submersible Ship Nuclear Replacement), które zastąpią jednostki typu „Astute”, będącymi obecnie  najnowocześniejszymi aktywnymi okrętami podwodnymi w Wielkiej Brytanii.

Ta wielomilionowa inwestycja gwarantuje, że w przyszłości, po zakończonej eksploatacji, będzie możliwe wycofanie okrętów podwodnych klasy Astute. Dzięki kontraktowi na dokonanie wstępnych prac koncepcyjnych wspieramy wykwalifikowanych pracowników BAE Systems i Rolls-Royce.Ben Wallace- brytyjski sekretarz obrony

Przewiduje się, że do 2026 roku wszystkie z siedmiu okrętów „Astute” będą w służbie i przez  co najmniej kolejne ćwierć wieku pozostaną  istotnym elementem   Royal Navy. Jednocześnie oznacza to, że proces ich wycofywania powinien przejść na drugą połowę XXI wieku, daje to więc  więc dużo czasu BAE Systems i Rolls-Royce na podjęcie odpowiednich prac projektowych.

Decyzję o poszukiwaniu następcy „Astute” Royal Navy warunkuje między innymi dość szybko postępującymi zmianami technologicznymi i wprowadzanymi coraz to liczniejszymi nowościami z tego zakresu. Trzeba pamiętać, że pomimo tego okręty typu „Astute” są obecnie najnowocześniejszymi okrętami podwodnymi użytkowanymi przez Wielką Brytanię (co niebawem ulegnie zmianie na rzecz boomerów „Dreadnought”), tak pod koniec pierwszej połowy XXI wieku będzie można je uznać jeśli nie za przestarzałe, to „starzejące się”. Stąd myśl o zabezpieczeniu przyszłości brytyjskiej floty podwodnej. 

Warto jednocześnie dodać, że w brytyjska marynarka wojenna interesuje się też bezzałogowymi okrętami  podwodnymi, sytuacja  wygląda więc  podobnie jak w przypadku  kprac nad myśliwcem  Tempest, który być ć opcjonalnie pilotowany przez osobę znajdującą się w kokpicie. Dodajmy, że w programie opracowania brytyjskiego myśliwca szóstej generacji bierze udział BAE Systems i Rolls-Royce, co daje pewną szansę na wykorzystanie bezzałogowych, czy ogólniej mówiąc nowatorskich rozwiązań w obu projektach.

Obie firmy przez najbliższe trzy lata zajmą się różnymi elementami następców „Astute”. BAE Systems zaprojektuje kadłub, natomiast Rolls-Royce będzie odpowiadało za napęd i reaktor atomowy.

Cztery z siedmiu wszystkich okrętów podwodnych Astute zostały już dostarczone do Royal Navy i wcielone do służby, podczas gdy pozostałe trzy są na zaawansowanym etapie budowy w stoczni BAE Systems w Barrow-in-Furness. Pierwsza jednostka, czyli HMS „Astute” (S119) weszła do służby w brytyjskiej marynarce w 2010 roku, druga HMS „Ambush” (S120) w 2013, trzecia HMS „Artful” (S121) w 2016 roku  natomiast czwarta – HMS „Audacious” (S122)  w minionym  roku. Niebawem  do służby wejdzie  HMS „Anson” (S123), zwodowany  w kwietniu bieżącego roku ny. W budowie znajdują się dwa ostatnie okręty – HMS „Agamemnon” (S124), HMS „Agincourt” (S125).

źródło/ fot. http://www.defence24.pl/

Zobacz podobne

Szczecin-Świnoujście 2020. Nieznaczny spadek przeładunków w portach

Autor

Tunel pod Świną ma już 617 metrów

KM

Największy od 20 lat remont „Zawiszy Czarnego” dobiega końca

AB

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie