Polski Portal Morski
Aktualności Ministerstwo

Zwiększamy dostępność kolejową do polskich portów

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych SA za ponad miliard złotych z udziałem środków unijnych CEF „Łącząc Europę” poprawia skomunikowanie nabrzeży z siecią kolejową, zwiększa potencjał polskich portów i rozwój gospodarki. Dostępniejsze są tory ekspozycyjne wykorzystywane na Targach TRAKO.

Wystawcy i goście Targów TRAKO korzystają z przebudowanego terenu torów ekspozycyjnych na wysokości przystanku Gdańsk Stadion Expo. To obszarokoło 6 tys. m kw. Cztery tory zapewniają efektowną ekspozycję taboru kolejowego. W ramach inwestycji PKP PLK przygotowały tory o nawierzchni bezpodsypkowej oraz przejścia między eksponowanym taborem.

Kolej – ekologiczny i sprawniejszy transport towarów do portów

– Inwestycje kolejowe do polskich portów morskich, realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe, realnie zwiększają możliwości obsługi portów i transportu towarów koleją oraz sprzyjają rozwojowi gospodarki. Projekty wykorzystują efektywnie środki unijne instrumentu CEF ,,Łącząc Europę’’ na rozwój i zwiększenie możliwości ekologicznego środka transportu, jakim jest kolej– powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

– Efektywnie realizujemy projekty kolejowe, które zwiększają możliwości podróży i transportu towarów. Inwestycja na torach dojazdowych do portu w Gdańsku nie tylko zwiększy możliwości przeładunku towarów w porcie i sprawność oraz bezpieczeństwo transportu kolejowego, ale także poprawia komunikację w mieście i umożliwia lepszą ekspozycję na torach obok Międzynarodowych Targów Gdańskich– stwierdził prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych Ireneusz Merchel.

– Cieszymy się, że PKP Polskie Linie Kolejowe SA przygotowały kolejowy dojazd do portu Gdańsk i tym samym zwiększyły możliwości transportu. Bardzo ważne, że w trakcie prac zapewniona była komunikacja i obsługa portu. Rozbudowując infrastrukturę dostępową od strony lądu, największy polski port podwyższa standardy obsługi, zwiększa konkurencyjność i umacnia pozycję na Bałtyku – prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA Łukasz Greinke.

– Ekspozycja taboru i maszyn kolejowych odbywa się po raz pierwszy w nowej przestrzeni torów wystawienniczych stacji Gdańsk Zaspa Towarowa. Dzięki inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych SA zdecydowanie odmienia się jakość i komfort prezentacji podczas Targów TRAKO. Stwarza to jeszcze większe możliwości wykorzystywania przestrzeni AMBEREXPO i stadionu Polsat Plus Arena Gdańsk – powiedział prezes Międzynarodowych Targów Gdańskich Andrzej Bojanowski.

W ramach projektu „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk” zakończono prace na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa. Pociągi jeżdżą po przebudowanych torach z nową siecią trakcyjną. Takie efekty są także na liniach Gdańsk Główny – Gdańsk Zaspa Towarowa (lk nr 227 i 249), na stacji Gdańsk Wiślany oraz na linii Gdańsk Zaspa Towarowa – Gdańsk Wiślany (lk nr 722).

Z nowej nastawni na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa prowadzony jest ruch pociągów. Komputerowe systemy i urządzenia umożliwiają pracę manewrową i nadzór nad zestawianiem składów. W ciągu doby nastawnia obsługuje około 30 pociągów.

Na stacji Gdańsk Port Północny pociągi towarowe korzystają z 32 nowych torów. Przygotowywany jest teren pod kolejną grupę torów. Na liniach do gdańskiego portu zabudowano ponad 50 km torów i 165 rozjazdów. Budowane są nasypy i drogi dojazdowe do nowego bezkolizyjnego skrzyżowania wiaduktu drogowego. 100-metrowy wiadukt między stacjami Gdańsk Kanał Kaszubski – Gdańsk Port Północny poprawi bezpieczeństwo w ruchu drogowym i kolejowym oraz usprawni komunikację w mieście.

Realizacja projektu „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk” poprawi przepustowość linii i umożliwi przewóz większej ilości towarów. Do nabrzeży dojadą dłuższe, nawet 750-metrowe, i cięższe składy o nacisku 22,5 tony na oś. Dzięki nowym urządzeniom sterowania ruchem kolejowym towary dojadą szybciej i bezpieczniej.

Wartość prac realizowanych przez PKP PLK w Gdańsku to ponad 1,1 mld zł. Prawie 40 proc. tej kwoty stanowi dofinansowanie unijne ze środków instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”. Zakończenie prac planowane jest do końca 2021 r.

źródło mat.prasowy / fot. Port Gdynia

Zobacz podobne

Naftoport przeładował w marcu 3,2 mln ton ładunków

KM

Polska Żegluga Bałtycka S.A. z certyfikatem ISO 9001:2015

AB

Świnoujście wnioskuje o 38 mln zł z budżetu państwa na dokończenie tunelu

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie