Polski Portal Morski
Aktualności Ministerstwo Stocznie Ważne

Budowa lodołamaczy dla RZGW Gdańsk

Manat gotowy do pracy, teraz popłynie do Gdańska. W piątek został oficjalnie pożegnany przy Nabrzeżu Kaszubskim w Szczecinie.

To ostatni lodołamacz, który zbudowała Stocznia Remontowa Gryfia dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku. W sumie zamówione były cztery takie jednostki. To oprócz Manata: Puma, Narwa i Nerpa. 

Manat to lodołamacz liniowy, jednostka wielozadaniowa. Oprócz łamania lodu, może służyć też np. jako holownik czy jednostka ratownicza. 

– “Realizacja kontraktu była możliwa, dzięki temu, że w Gryfie zainwestowało Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.” – mówił prezes zarządu stoczni Krzysztof Zaremba. – MSR Gryfia jest wyprowadzana na prostą. Pamiętajmy, że w 2015 roku stocznia była wydmuszką. Była wypożyczalnią doków dla kolegów dzisiejszych polityków opozycji, którzy krytykują. Miała iść do likwidacji. 

Poseł Leszek Dobrzyński mówił, że to kolejna inwestycja w bezpieczeństwo Polaków. – Bezpieczeństwo Polski i Polaków jest sprawą niezwykle ważną, więc obojętnie czy będzie to bezpieczeństwo na lądzie czy w powietrzu, czy będzie to bezpieczeństwo na wodzie, o Polskę i nasze bezpieczeństwo trzeba dbać. Prawo i Sprawiedliwość i rząd PiS właśnie to czyni – zapewnił Dobrzyński. 

Szczecin jest ufundowany na przemyśle stoczniowym i on musi się rozwijać – mówił Marek Gróbarczyk wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej. Przypomniał też, że gdy był wodowany pierwszy lodołamacz z tej serii, opozycja i niektóre media mówiły, że to prowizoryczna inwestycja, bo jednostka była posklejana taśmą.

– “Ci panowie cały czas działają na szkodę tego przemysłu i mają tylko jeden cel: likwidacja. Panowie Nitras i Marchewka, nie przepiłujecie Gryfii, nie przepiłujecie Szczecina.” – podkreślał Gróbarczyk. 

Projekt budowy lodołamaczy kosztował 74 miliony złotych.

Źródło: Radio Szczecin

źródło msgryfia fot. Damian Kryj

Zobacz podobne

Port offshore – wcześniej czy później, ale jest potrzebny branży

JJ

Kormoran-21. Największe ćwiczenie lotnictwa morskiego

BS

Wody Polskie apelują do Urzędu Miasta Szczecin

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie