W 2022 r. Stena Line wprowadzi na linię Gdynia-Karlskrona dwa nowoczesne promy o długości 222 metrów – podał w poniedziałek szwedzki przewoźnik. Dla klientów frachtowych oznacza to wzrost zdolności przewozowej o 30 procent.
Wprowadzenie większych promów na trasie Gdynia-Karlskrona ma związek z zakończoną w Porcie Gdynia budową Publicznego Terminala Promowego. Nowy obiekt ma nabrzeże zdolne do przyjęcia promów o długości do 240 metrów, podczas gdy na obecnym terminalu mogą zawijać statki o maksymalnej długości ok. 170 metrów.
Pierwsze wypłynięcie z nowego terminala promowego w Gdyni Stena Line planuje 1 stycznia 2022 r.
„W 2022 r. armator planuje wprowadzić promy Stena Scandica i Stena Baltica o długości 222 metrów na linię Gdynia-Karlskrona. Każdy z promów może pomieścić 970 pasażerów i dysponuje 2875 metrami ładunkowymi przeznaczonymi na ciężarówki i samochody osobowe, co oznacza wzrost pojemności przewozowej na linii o aż 30 proc. i nowe wrażenia z podróży dla pasażerów” – poinformowała rzeczniczka prasowa Stena Line Polska Agnieszka Zembrzycka.
Stena Scandica i Stena Baltica zostały zbudowane we włoskiej stoczni Visentini w 2005 r. i wcześniej kursowały na linii promowej Stena Line między Belfastem a Liverpoolem na Morzu Irlandzkim pod nazwami Stena Lagan i Stena Mersey. Następnie obsługiwały linię Stena Line między Nynashamn w Szwecji a Ventspils na Łotwie.
Stena Line obsługuje linię promową między Gdynią a Karlskroną w Szwecji od ponad 26 lat. W tym czasie przewieziono ponad 10 milionów pasażerów i blisko 2 miliony ciężarówek. W ciągu ostatnich 10 lat wzrosty przewozów na tej linii sięgnęły 60 proc.
Do 30% bardziej energooszczędny
Pozycja lidera zrównoważonej żeglugi jest wyraźnie widoczna, a nowe jednostki należą do najbardziej energooszczędnych statków RoPax na świecie. Statki E-Flexer są do 30% bardziej energooszczędne niż statki istniejące, dzięki optymalnej konstrukcji kadłubów, śmigieł, żarówek i sterów. Statki dostarczane są w stanie gazowym, aby umożliwić konwersję na metanol lub płynne paliwo gazowe. Statki będą przystosowane do korzystania z energii lądowej podczas zawinięć do portów w celu zmniejszenia emisji, a połączenie elektryczne umożliwi również konwersję na hybrydę akumulatorową w przyszłości. Statek będzie oferował sprawny załadunek i rozładunek z pasami przejazdowymi na dwóch poziomach.
źródło PAP, Stena Line/ fot. Stena Line