Polski Portal Morski
Aktualności

Sejmowa komisja GMiŻŚ przyjęła odpowiedź ministra infrastruktury na dezyderat w sprawie MSPiR

Sejmowa komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej przyjęła w środę odpowiedź ministra infrastruktury na dezyderat skierowany do Rady Ministrów ws. sytuacji marynarzy i innych pracowników Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa. Płaca w MSPiR ma od sierpnia wzrosnąć średnio o 1000 zł.

Sejmowa komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej przyjęła w środę jednogłośnie odpowiedź ministra infrastruktury na dezyderat skierowany do Rady Ministrów w sprawie sytuacji marynarzy i innych pracowników Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa. Odpowiedź uwzględniała spełnienie głównych postulatów zawartych w dezyderacie, w tym podniesienia wynagrodzeń pracowników morskiej służby średnio o 1000 zł.

„Do ministra funduszy i polityki regionalnej został przekazany wniosek o wydanie decyzji budżetowej o zwiększeniu funduszu wynagrodzeń na 295 etatów w Morskiej Służbie Poszukiwania i Ratownictwa. Zgodnie z tym wnioskiem w planie finansowym tej służby na rok 2021 wprowadzono zmianę polegającą na zwiększeniu funduszu wynagrodzeń z przeznaczeniem na podwyższenie od 1 sierpnia 2021 roku wynagrodzeń pracowników, średnio o 1000 złotych na jednego pracownika” – poinformował na posiedzeniu komisji wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.

Zaznaczył, że ponadto projekt nowelizacji budżetu na 2021 rok przewiduje zwiększenie wydatków na wynagrodzenia osobowe pracowników MSPiR o 6 proc. i środki te mają być przeznaczone na wypłatę specjalnych dodatków motywacyjnych o charakterze uznaniowym. „Szczegółowe zasady wykorzystania tych środków określi ustawa okołobudżetowa” – dodał.

Witkowski podkreślił, że w 2022 roku fundusz wynagrodzeń MSPiR zostanie zwiększony w stosunku do br. o 4,4 proc. Przywrócony zostanie także fundusz nagród stanowiący 3 proc. funduszu wynagrodzeń.

Zwiększy się również liczba etatów o 20 stanowisk. Wiceminister infrastruktury zaznaczył, że w związku z rosnącym rynkiem promowym, wykorzystywaniem tych jednostek do rekreacji, rząd nie będzie „szczędzić złotówek na sprzęt i wyposażenie ratowników i pracowników morskiej służby, bo to jest bezpieczeństwo Polaków, turystów” – mówił.

„Cieszę się, że (dezyderat) został pozytywnie rozpatrzony przez rząd. To ważna sprawa dla całej Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa” – mówił na sali obrad zastępca przewodniczącego komisji Arkadiusz Marchewka (PO). Jednocześnie wyraził obawę, czy te 1000 zł w całości trafi na konto pracowników morskiej służby, czy będą się nimi musieli podzielić z pracodawcą w ramach kosztów ubezpieczenia.

Z kolei poseł Dariusz Wieczorek (Lewica) dopytywał o to, czy zapisy w projekcie ustawy budżetowej na 2022 r. uwzględniają 6-proc. zwiększenie wydatków na wynagrodzenia w MSPiR. Wiceminister Witkowski zapewnił, że tak.

W dyskusji wzięli udział także obecni na sali obrad przedstawiciele poszczególnych grup zawodowych związanych z MSPiR. Dziękując za podwyżki, zwrócili jednak uwagę na kilka, ich zdaniem, istotnych kwestii, które nie zostały ujęte w dezyderacie, a tym samym w odpowiedzi ministra infrastruktury. Zabrakło im informacji dotyczącej ewentualnego przywrócenia 5-proc. premii, dodatku covidowego oraz sprecyzowania źródeł sfinansowania 20 nowych etatów w służbie.

Komisja na środowym posiedzeniu rozpatrywała również odpowiedź ministra infrastruktury na dezyderat skierowany do Rady Ministrów w sprawie sytuacji armatorów rybołówstwa rekreacyjnego. Komisja uznała ją za „niezadowalającą” i ponowiła dezyderat.

W dokumencie uchwalonym 23 lipca komisja sejmowa GMiŻŚ zwróciła uwagę na brak jasnego zapisu dotyczącego podległości rybołówstwa rekreacyjnego i zwróciła się do premiera o ustalenie ministerstwa właściwego dla tej branży oraz podjęcie dialogu z środowiskiem armatorów rybołówstwa rekreacyjnego w celu realizacji porozumienia zawartego 16 stycznia 2020 r. pomiędzy stroną rządową a sztabem kryzysowym armatorów.

W środę wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Ryszard Bartosik zaznaczył, że armatorzy rybołówstwa rekreacyjnego nie są rybakami, nie prowadzą działalności połowowej a transportową i w tej sytuacji MRiRW nie jest odpowiedzialnym za tę branżę. Wskazywał na ministerstwo infrastruktury. Jednoznaczna odpowiedź w tej kwestii jednak na komisji nie padła, a dla armatorów rybołówstwa rekreacyjnego jest to o tyle ważne, że nadal czekają na rekompensaty za brak możliwości połowu dorsza w związku z obowiązującym unijnym zakazem. Część z nich otrzymała po 200 tys. zł, ale w ramach pomocy covidowej.

źródło pap, fot. wikipedia

Zobacz podobne

W marcu przeładunki w górę o 13 procent w portach w Szczecinie i Świnoujściu

AB

Rosja przerzuca kolejne okręty na Morze Czarne

BS

Morska energetyka wiatrowa może stać się jednym z filarów transformacji polskiej energetyki

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie