Polski Portal Morski
Aktualności Ważne

Flota RZGW w Gdańsku powiększyła się o nowoczesny lodołamacz liniowy

Do służby Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej (RZGW) w Gdańsku wszedł w piątek nowoczesny lodołamacz liniowy „Manat”. Jednostka będzie wspierać ochronę przeciwpowodziową na dolnej Wiśle.

„Lodołamacz liniowy +Manat+ jest czwartym z serii nowych lodołamaczy przeznaczonych na Dolną Wisłę. Jednostka została zbudowana w Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia SA w Szczecinie w trybie +zaprojektuj i zbuduj+” – podał rzecznik RZGW w Gdańsku Bogusław Pinkiewicz.

W ramach projektu pn. „Budowa lodołamaczy dla RZGW Gdańsk” zaprojektowano, wybudowano i wdrożono do służby cztery lodołamacze: jeden czołowy („Puma”) i trzy liniowe („Narwal”, „Manat”, „Nerpa”). Pozostała jeszcze do zrealizowania infrastruktura techniczna wspierająca akcje lodołamania dla nowych jednostek na terenie węzła wodnego Przegalina.

Budżet projektu wynosi 78,6 mln zł, z czego 85 proc. stanowi dotacja z budżetu Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Podstawowym zadaniem lodołamaczy czołowych jest wyłamywanie w lodzie rynny, umożliwiającej swobodny odpływ kry. Używa się ich również do rozbijania zatorów lodowych i uwalniania z oblodzenia filarów mostów oraz budowli hydrotechnicznych. Zadaniem lodołamacza liniowego jest natomiast poszerzanie wyłamanej uprzednio rynny, rozbijanie dużych tafli lodu oraz zapewnienie ich spływu.

Wody Polskie w Gdańsku, oprócz czterech nowych jednostek, dysponują obecnie pięcioma lodołamaczami: czołowym „Tygrysem” (1984)) oraz liniowymi: „Rekin” (1991), „Orka” (1991), „Foka” (1988) oraz „Żbik” (1989).

W granicach działania RZGW w Gdańsku znajduje się odcinek Wisły o długości 257,5 km (od ujścia do okolic Włocławka). Najważniejszym i newralgicznym punktem dla pracy lodołamaczy jest ujście Wisły. Zatory w tym miejscu nie tylko zagrażają bezpieczeństwu Żuław Wiślanych, ale i terenów położonych znacznie dalej od morza.

Koryto ujścia Wisły musi umożliwić swobodny spływ lodu do Zatoki Gdańskiej przez całą zimę. Łamanie lodu zawsze zaczyna się od ujścia i podąża w górę rzeki. Taki sposób prowadzenia akcji lodołamania gwarantuje swobodny spływ kry do zatoki, zapobiega jednocześnie powstawaniu zatorów i zapewnia bezpieczeństwo pracy jednostek uczestniczących w akcji.

źródło PAP/ fot. Wody Polskie

Zobacz podobne

Grupa Azoty Police wspiera rozwój Zachodniej Obwodnicy Szczecina i zwraca uwagę na korzyści związane z potencjalną budową Zachodniej Obwodnicy Kolejowej

AB

MI zapowiada zmiany w uchwale dotyczącej rozbudowy portu w Świnoujściu

BS

Weź udział w rejsie kadrowy na legendarnym Zawiszy Czarnym

AB

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie