Polski Portal Morski
Aktualności Ważne

Marek Gróbarczyk: w przyszłym roku zakończenie pogłębiania toru wodnego Szczecin-Świnoujście

“Prace idą zgodnie z harmonogramem, przyszły rok to już ich definitywne zakończenie” – powiedział w środę podczas obrad sejmowej komisji gospodarki morskiej wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk o pogłębianiu toru wodnego Szczecin-Świnoujście do 12,5 m.

“To temat niezwykle istotny dla Szczecina i woj. zachodniopomorskiego, efekt niezwykle wytężonej pracy. Myślę, że możemy już ogłosić nieformalny sukces – całość prac została zakończona. W przyszłym roku odbędzie się odbiór formalny tej inwestycji” – powiedział w środę podczas posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Gróbarczyk, przekazując informację na temat pogłębienia toru wodnego Szczecin-Świnoujście do 12,5 m.

Dodał, że wszystkie prace zostały wykonane w oparciu o obowiązujące przepisy “ze szczególnym uwzględnieniem decyzji środowiskowej, monitoringu w tym zakresie, prowadzenia wszelkiego rodzaju sprawozdań”.

Sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Ryszard Bartosik przekazał, że “inwestycja nie ma istotnego wpływu na wyniki działalności rybackiej” na Zalewie Szczecińskim na zachód od toru wodnego. Nieco inna sytuacja jest w obszarze zbiornika położonym na wschód od toru, co wynika m.in. z przegrodzenia akwenu urządzeniami do transportu urobku do sztucznych wysp. Armatorzy łodzi rybackich skarżyli się choćby na “obniżoną efektywność połowów” i gorszy stan zdrowotny ryb.

“W celu minimalizowania skutków oddziaływania inwestycji na sektor rybacki podejmowane były działania – były to badania zarybienia i rekompensaty” – powiedział Bartosik. Dodał, że wydane zostały też pozwolenia na zarybianie wód zalewu narybkiem m.in. suma, jesiotra i troci.

Jak przekazał dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie Wojciech Zdanowicz środki na realizację projektu wyniosły dotychczas prawie 1,6 mld zł (wartość inwestycji to ponad 1,9 mld zł). Przypomniał, że chodzi o pogłębienie toru wodnego do głębokości 12,5 m na odcinku 62 km i odłożenie urobku z pogłębiania na nowopowstałych wyspach na Zalewie Szczecińskim.

“Wyspa północna jest w tej chwili zakończona. Trwa układanie kamienia hydrotechnicznego, który będzie służył jako umocnienie wyspy przed rozmywaniem, działaniem warunków atmosferycznych i falowaniem na Zalewie Szczecińskim” – powiedział Zdanowicz. Wskazał, że wyspa ta będzie siedliskiem przyrodniczym.

Wyspa południowa będzie natomiast czynnym polem refulacyjnym, “czyli miejscem, gdzie Urząd Morski przez najbliższe przynajmniej 20 lat będzie mógł odkładać urobek z utrzymania toru wodnego”. Jak wyjaśnił, co roku konieczne będzie wydobywanie ok. 300-500 tys. m sześc. urobku.

Dodał, że z toru wodnego wydobytych zostało dotychczas 23 mln m sześc. urobku. “Jeśli chodzi o główne prace czerpalne, są one zakończone i ten tor jest pogłębiony do 12,5 m, natomiast jeszcze przynajmniej do końca roku będą trwały prace związane z umacnianiem wysp i dna toru wzdłuż nabrzeży w porcie Szczecin” – podał Zdanowicz.

Zdanowicz podkreślił też, że ważnym elementem przedsięwzięcia było wydobywanie obiektów ferromagnetycznych z dna – wydobyto ich ponad 47 tys., z czego prawie 2 tys. to obiekty niebezpieczne – miny, pociski i amunicja (pozostałe po nalotach alianckich), w tym najsłynniejsza z bomb – zneutralizowany przez 8. Flotyllę Obrony Wybrzeża Tallboy. Wydobyto też ponad 100 ton zabytków, m.in. silnik amerykańskiego bombowca B-17 i poszycie kadłuba pancernika Lützow.

Poseł Dariusz Wieczorek (Lewica) podczas dyskusji pytał o to, czy nie ma opóźnień w pracach względem przyjętego harmonogramu oraz czy zostały w budżecie zabezpieczone środki na utrzymanie toru.

“Nie ma żadnych zagrożeń w zakresie dokończenia realizacji inwestycji (…). Prace idą zgodnie z harmonogramem, przyszły rok to już definitywne zakończenie prac. Roboty czerpalne zostały zakończone, trwają prace wykończeniowe” – powiedział wiceminister Gróbarczyk. Dodał, że jest przyjęty program wieloletni w ramach trwałości projektu na utrzymanie inwestycji i ma “w pełni zabezpieczone finansowanie”.

Źródło: PAP fot.: Urząd Morski w Szczecinie

Zobacz podobne

125 dostawa do Terminalu LNG w Świnoujściu

BS

ZMPSiŚ niestrudzony w walce z pandemią

AB

Remontowa Shipbuilding: postęp prac przy budowie czwartego promu

Autor

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie