W plakacie dwudziestolecia doskonale odbijały się aspiracje, potencjał i dynamika przemian kulturowych ówczesnej Polski. Jest on znakomitym dokumentem epoki, o wspólnym im czasie – zarówno jako źródło wiedzy historycznej, jak i świadectwo artystycznego rozwoju dyscypliny.
Wystawa w Wielkopolskim Muzeum Wojskowym – oddziale Muzeum Narodowego w Poznaniu, skierowana jest do szerokiej publiczności, przede wszystkim jednak do środowiska osób zainteresowanych polskim plakatem dwudziestolecia międzywojennego i plakatem „morskim” oraz odbiorców związanych z marynarką wojenną i handlową.
W 1920 r. Polska po długim czasie odzyskała dostęp do morza. Obecność nad Bałtykiem, przez działania propagandowe utrwaliła w narodzie poczucie, że polska tożsamość związana jest z morzem, otwarciem na świat i nowoczesnością. Znaczącą rolę w budowaniu wizualnej identyfikacji II Rzeczpospolitej nad Bałtykiem odegrał plakat. Podejmowana tematyka szerzyła „myśl morską” oraz rozbudzała w Polakach poczucie narodowej dumy z posiadania własnej floty handlowej, rybackiej i wojennej, zbudowanego od podstaw portu w Gdyni i rozwoju gospodarczego polskiego skrawka wybrzeża.
Na wystawie zaprezentowane będą plakaty z okresu międzywojennego propagujące wydarzenia związane z marynarką wojenną oraz Funduszem Obrony Morskiej i Ligą Morską i Kolonialną. Są to prace z motywami okrętów i statków, sylwetek marynarzy itp., pokazane w czterech grupach. Pierwszą otwiera plakat akcentujący powrót Polski nad morze i obecność odrodzonego państwa nad Bałtykiem oraz powtórne odzyskanie dostępu do niego w 1945 r. Drugi temat ilustrują plakaty związane z Polską Marynarką Wojenną i Funduszem Obrony Morskiej. Trzeci wątek przypomina działalność Ligi Morskiej i Kolonialnej. Ostatni odnosi się do Gdyni, budowanych stoczni i żeglugi pasażerskiej.

Źródło: TVP Poznań fot.: pixabay