Tor wodny ze Świnoujścia do Szczecina jest już pogłębiony, trwają jeszcze prace wykończeniowe. To strategiczna inwestycja dla gospodarki morskiej w regionie. Dzięki niej w szczecińskim porcie będzie można przyjmować większe statki, przeładunki mogą wzrosnąć nawet o połowę.
Modernizacja toru wodnego to jedna z największych w Polsce inwestycji morskich. Teraz jak informuje ministerstwo infrastruktury, można już ogłosić nieformalny sukces – większość prac została zakończona.
– „Wszystkie roboty budowlane, pogłębieniowe, czerpalne zostały wykonane na całej długości ponad blisko 65 kilometrów, mamy już głębokość 12,5 metra” – tłumaczy Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury.
Obecnie trwają prace przy umocnieniu dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim. Powstały one m.in. z wydobytego z dna pasku i kamieni. Mają łącznie 3,5 kilometrów powierzchni. Brysna, będzie siedliskiem m.in. dla ptaków. Druga z wysp Śmięcka posłuży, jako pole refulacyjne, gdzie będzie składowany bieżący urobek.
– „Cały czas port, dzięki tej inwestycji będzie się rozwijał. Będą powstawały nabrzeża, a te nowe nabrzeża będą generowały na pewno nowy ruch i nowe typy statków” – powiedział Wojciech Zdanowicz, dyr. Urzędu Morskiego w Szczecinie.
Równolegle trwają ważne strategicznie inwestycje dla samego portu. Do najważniejszych należy przebudowa Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego , które będą dostosowane do przyjmowania większych niż obecnie jednostek. – 40-tysięczniki w porcie w Szczecinie, tak planujemy przyjmować. A jeżeli większe przeładunki to większe korzyści i jednocześnie większe statki, a to mniejsze koszty jednostkowe przewozu jednej tony ładunku – tłumaczy Jacek Cichocki, wiceprezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
– „Na terenie portów Szczecin-Świnoujście prowadzone są aktualnie inwestycje, które opiewają na kwotę prawie 3 miliardów złotych. Można powiedzieć śmiało, że nigdy w historii Polski nie było takiego boomu inwestycyjnego, tutaj na terenie portów morskich” – zaznaczył Tomasz Wójcik, wicewojewoda zachodniopomorski.
Kolejną ważną inwestycją jest budowa terminalu kontenerowy w Świnoujściu, do którego będą mogły zawijać największe na świecie tego typu jednostki. Zarząd Portów jest obecnie w trakcie wyłaniania potencjalnego operatora terminalu, który jednocześnie go wybuduje. – To są elementy, które muszą spowodować dynamiczny rozwój, a przede wszystkim zwiększenie przeładunków. Naszym celem jest podwojenie możliwości przeładunkowych – powiedział Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury. Dzięki inwestycjom porty Szczecina i Świnoujścia mają być centrum transportowym tej części Europy.
– „Również będzie powodowało pojawienie się w przyszłości nowych inwestorów, nowych inwestycji, które niekoniecznie będą oparte o transport morski, ale będą wykorzystywać na pewno infrastrukturę morską i kolejową” – wyjaśnia dr hab. Jarosław Korpysa, prof. US, ekonomista.
Tor wodny czekał na pogłębienie kilkanaście lat. Decyzja zapadła po wygranych przez Zjednoczoną Prawicę wyborach. Koszt inwestycji to blisko dwa miliardy złotych.
Źródło: TVP Szczecin fot.: PAP