Polski Portal Morski
Aktualności Ministerstwo

Polsko-litewskie rozmowy o wspólnych inicjatywach transportowych

Połączenia drogowe i kolejowe łączące Polskę i Litwę oraz rozwój przygranicznej infrastruktury drogowej to główne tematy omówione na spotkaniu ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka z ministrem transportu i łączności Litwy, Mariusem Skuodisem. Spotkanie w Wilnie odbyło się 20 października 2021 r., w przeddzień międzynarodowego forum innowacji transportu „Transport i Logistyka 2050”. 

– Polsko-litewskie relacje napełniają się treścią i konkretnymi działaniami. Jako członkowie UE wspólnie realizujemy projekty drogowe o europejskim znaczeniu. Drogi Via Baltica i powiązana z nią Via Carpatia stają się faktem. Zwiększą dostępność wielu regionów państw bałtyckich. To będzie przełom nie tylko w skali Europy Środkowej ale i całej UE, na który czekało wiele pokoleń Polaków i Litwinów – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Podczas rozmów Ministrowie zaprezentowali aktualny stan realizacji transeuropejskich drogowych tras Via Baltica i Via Carpatia.

Szlak Via Baltica łączący kraje bałtyckie to część międzynarodowej drogi E67. Na terenie Polski tworzą go drogi ekspresowe S8 od Warszawy do Ostrowi Mazowieckiej i S61 do przejścia granicznego w Budzisku. Z ponad 320 km przyszłego szlaku na terenie Polski kierowcy mają już do dyspozycji blisko 193 km, a w realizacji jest ponad 130 km.

Długość drogowego międzynarodowego szlaku Via Carpatia w Polce wynosi ok. 715 km. Kluczową arterią stanowiącą oś tego korytarza jest droga ekspresowa S19 biegnąca wzdłuż wschodniej granicy naszego kraju. Droga na północy poprzez drogę ekspresową S16 łączy się z innym kluczowym projektem łączącym Litwę z Polską jakim jest droga ekspresowa S61, będąca częścią szlaku Via Baltica.

Minister Adamczyk podkreślił, że położenie geopolityczne naszych państw wymusza budowę i doskonalenie infrastruktury transportowej w celu zapewnienia wysokiego poziomu efektywności sieci transportowej, a także zwiększenia poziomu bezpieczeństwa regionu.

– Budując szlak Via Carpatia naszym celem jest uzyskanie nowoczesnej drogi szybkiego ruchu, która połączy północną i południową część UE wzdłuż jej wschodniej granicy, komunikując przy tym najbliższe nam kraje Partnerstwa Wschodniego – powiedział minister Andrzej Adamczyk .

Poprawa drogowych połączeń transgranicznych

Strony omówiły również ustalenia grupy roboczej ds. poprawy drogowych połączeń transgranicznych z udziałem przedstawicieli ministerstw obu krajów oraz jednostek samorządu terytorialnego. Organizatorem pierwszego posiedzenia tej grupy było w tym roku Ministerstwo Infrastruktury.

W najbliższym czasie zespół techniczny złożony z przedstawicieli obu krajów będzie kontynuował prace nad przygotowaniem specyfikacji technicznej remontu dróg i oraz parametry dróg przewidzianych do modernizacji.

Rail Baltica i połączenie kolejowe Warszawa-Wilno

Kolejowa trasa Rail Baltica to część transeuropejskiego kolejowego korytarza, który w przyszłości połączy Niemcy, Polskę, Litwę, Łotwę, Estonię oraz w dalszej perspektywie Finlandię. Dzięki prowadzonej modernizacji trasa przystosowana zostanie do ogólnych standardów linii kolejowych obowiązujących w krajach UE. Ministrowie przedstawili stan prac na tej linii oraz omówili możliwość uruchomienia połączenia kolejowego Warszawa – Wilno (z przesiadką w Kownie) w 2022 roku.

Rewizji sieci TEN-T i przepisy Pakietu Mobilności I

Kolejną sprawą, o której rozmawiali przedstawiciele Polski i Litwy, był proces rewizji sieci TEN-T. W 2019 r. Polska przekazała Komisji Europejskiej wniosek państw, przez które przebiegać ma trasa Via Carpatia z udzieleniem poparcia dla idei zakwalifikowania całego szlaku w sieci bazowej TEN-T. Rewizja sieci TEN-T rozpoczęła się w bieżącym roku i powinna zakończyć się w 2023 r.

Ministrowie rozmawiali także o wspólnych działaniach na forum UE dotyczących zmiany niektórych przepisów regulujących międzynarodowy transport drogowy – Pakiet Mobilności I. Minister Adamczyk wskazał na niespójność przyjętych w lipcu 2020 r. przepisów z Europejskim Zielonym Ładem i Strategią na rzecz Zrównoważonej i Inteligentnej Mobilności.

źródło mat. prasowy/ fot.archiwum

Zobacz podobne

Naukowcy: globalne ocieplenie może być już nie do zatrzymania

KM

Gaz-System z kompletem pozwoleń na budowę gazociągu Gustorzyn – Wronów

BS

Londyn zbuduje nową generację okrętów podwodnych.

JJ

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie