Polski Portal Morski
Aktualności Żegluga

Rusza projekt budowy pierwszego na świecie tunelu dla statków

Na zachodzie Norwegii rusza projekt budowy pierwszego na świecie tunelu, który umożliwi dużym statkom bezpieczną przeprawę bez konieczności wypływania na otwarte morze. Konstrukcja pod półwyspem Stadlandet ułatwi żeglugę między miastami Bergen a Alesund.

Budowa planowanego od ponad 100 lat tunelu pod półwyspem Stadlandet między fiordami Moldefjorden oraz Syltefjorden może ruszyć w 2022 roku. Uruchomienie traktu planowane jest na 2026 rok. Tunel będzie miał 1,7 km długości, 50 metrów wysokości oraz 36 metrów szerokości i pozwoli ominąć niebezpieczne wody.

Projekt został w maju zaakceptowany przez norweski parlament. W październiku w budżecie państwa zarezerwowano 440 mln koron (ok. 45 mln euro) na pierwszą fazę projektu.

Według Norweskiej Administracji Wybrzeża (Kystverket) obecnie trwają prace związane z wyłonieniem głównego wykonawcy tunelu.

„Będzie to pierwsza na świecie pełnowymiarowa przeprawa dla statków wykuta w skale” – podkreśla Pal Are Lilleheim z Kystverket.

Tunel nie skróci znacząco trasy opływających Skandynawię statków, ale sprawi, że jednostki unikną wypłynięcia na połączone z Oceanem Atlantyckim Morze Norweskie.

„Ze względu na warunki pogodowe tor wodny przy półwyspie Stadlandet to najbardziej niebezpieczny odcinek norweskiego wybrzeża” – zaznacza Lilleheim.

Na wodach okalających półwysep Stadlandet sztormy występują przez 100 dni w roku. Silne prądy z Morza Północnego utrudniają nawigację, a wiele statków musi czekać na przepłynięcie nawet kilka dni. Od II wojny światowej na tym akwenie zginęły 33 osoby. Jak głosi legenda, Wikingowie nie decydowali się na opływanie półwyspu, a swoje łodzie przenosili lądem.

Powstanie tunelu ma także przyczynić się do rozwoju gospodarczego oraz turystyki. Z przeprawy będą mogły korzystać zarówno duże kontenerowce i wycieczkowce, jak i – w pewnych godzinach – żaglówki.

Całkowity koszt inwestycji szacowany jest na 3,4 mld koron (ok. 350 mln euro).

źródło PAP / fot.Snøhetta

Zobacz podobne

Babcock: Transfer technologii jest kluczowy

KM

Pierwszy komercyjny rejs kontenerowy dolną Wisłą

MZ

Tunel Świnoujście. Montaż maszyny TBM już na końcowym etapie

AB

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie