Polski Portal Morski
Ministerstwo

Można już korzystać z nowego mostu na Dunajcu w Kurowie

Nowy most typu extradosed na Dunajcu w ciągu drogi krajowej nr 75 przeszedł pomyślnie próby obciążenia. Pozwoliło to na bezpieczne udostępnienie go kierowcom. 

– Nowy most pozwoli na sprawniejszą komunikację drogą krajową nr 75. Chciałbym przypomnieć, że jednym z priorytetów obecnego rządu jest modernizacja całej Sądeczanki. Liczę na to, że uda się osiągnąć porozumienie co do jej przebiegu i ta, tak bardzo ważna dla regionu trasa, powstanie w najbliższych latach – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Most na Dunajcu w Kurowie to trzeci w Polsce pod względem długości obiekt typu extradosed. Ma 602 metry długości, ponad 17 metrów szerokości i trzy pylony o wysokości 33,5 m. Nowy obiekt ma cztery przęsła. Oprócz jezdni powstała też ścieżka pieszo-rowerowa. Stałe podpory mostu znajdują się poza nurtem rzeki. Zastosowana technologia budowy mostu wymagała wykonania podpór tymczasowych zlokalizowanych w nurcie rzeki, na czas realizacji obiektu. Rozbiórka tych podpór rozpocznie się w listopadzie 2021 r.

Most, zaprojektowany jako obiekt typu extradosed, powstał z połączenia konstrukcji wantowej z belkową sprężoną. To sprawia, że takie obiekty są tańsze w wykonaniu od typowych mostów wantowych i z bardziej efektowne wizualnie niż obiekty belkowe. W Polsce do tej pory najdłuższym takim obiektem jest most w Kwidzynie na Wiśle (808,4 m), następny jest most na obwodnicy Ostródy (677 m), a kolejnym most w Kurowie, na Dunajcu.

Stary most na Dunajcu zostanie rozebrany, wykonawca przystąpi do prac jeszcze w tym roku.  Z obiektu pozostanie jeden przyczółek od strony Brzeska, który zostanie zamieniony na punkt widokowy.

 W ramach inwestycji GDDKiA droga krajowa nr 75 zostanie rozbudowana do klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) na odcinku 2 km, a skrzyżowania DK75 z drogą gminną w Kurowie i parking z miejscem ważenia pojazdów przebudowane. Po obydwu stronach mostu powstaną drogi serwisowe, zatoki autobusowe, ekrany akustyczne i ciągi pieszo-rowerowe.

Wybudowano nową kanalizację deszczową, kanał technologiczny, przełożono sieć teletechniczną. Część zjazdów indywidualnych od strony Nowego Sącza została już przebudowana.

Wykonawcą nowego mostu jest polsko-węgierskie konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Wielobranżowe BANIMEX z Będzina i Hódút (Hódmezővásárhelyi Útépitő) z Węgier.

Wartość inwestycji to ponad 189 mln zł.

Ukończenie wszystkich prac w ramach tego zadania jest planowane w kwietniu 2022 r.

źródło/ fot. materał prasowy

Zobacz podobne

Naimski: Baltic Pipe to krok w kierunku różnicowania produkcji energii

AZ

Coraz bliżej budowy zbiornika Kotlarnia

AB

Dzień Marynarza Żeglugi Śródlądowej

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie