Polski Portal Morski
Aktualności

Spółka Promy Polskie na końcowym etapie negocjowania kontraktów na promy dla PŻM I PŻB

Promy Polskie są na końcowym etapie negocjowania warunków kontraktów na budowę promów dla grup kapitałowych PŻM i PŻB – powiedział w czwartek podczas posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.

Wiceminister przedstawiał podczas posiedzenia komisji aktualny stanu i perspektywy rozwoju polskiej żeglugi promowej.

„Planowane działania obejmują zamówienie w Polsce trzech promów z terminem dostawy pierwszego w 2024 roku, według własnego projektu koncepcyjnego Polskiej Żeglugi Morskiej” – powiedział Witkowski.

Jak dodał, całość zaangażowania Skarbu Państwa w ten proces zamknie się w kwocie miliarda złotych.

„Na podstawie zweryfikowanego rynkowo biznesplanu Polskie Promy pozyskały finansowane zewnętrzne, w tym ze strony skarbu państwa działającego na zasadach inwestora prywatnego, czego sfinalizowaniem było podpisanie 30 sierpnia br. umowy inwestycyjnej dotyczącej dokapitalizowania przez Skarb Państwa spółki” – powiedział wiceminister.

Podczas dyskusji dopytywany był przez posłów Dariusza Wieczorka (Lewica) i Arkadiusza Marchewkę (KO) o realny czas na podpisanie umowy na budowę promów oraz dokładne wyliczenia kosztów ich budowy.

Witkowski tłumaczył, że informacja, którą obecnie może przekazać to: kwota dokapitalizowania 650 mln zł, skarb państwa w sumie zaangażował się na kwotę miliarda złotych, a dodatkowo jeszcze dochodzi finansowanie z banków komercyjnych.

Dopytywany przez posła Wieczorka (Lewica) o to, która dokładnie stocznia wybuduje promy, Witkowski zapewnił, że jednostki „będą budowane w stoczniach polskich, przez polskich pracowników”.

Podczas posiedzenia komisji przedstawił też sytuację finansową polskich przewoźników promowych.

„Wynik netto Unity Line za sześć miesięcy wynosi 21 mln zł, wyniki PŻB to 27 mln zł. Miliard złotych pierwszego zastrzyku dokapitalizowania i elementów dłużnych jest już w spółce Polskie Promy, która jest odpowiedzialna za resztę montażu finansowego i umowy kontraktowej z budowniczym trzech promów w polskiej stoczni” – przekazał Witkowski.

Źródło: PAP fot.: Unity Line

Zobacz podobne

PGNiG w 2022 r. zamierza przesłać przez Baltic Pipe ok. 800 mln m sześc. gazu

KM

104. rocznica zaślubin Polski z morzem

AB

PGNiG rozpoczęło wiercenie otworu poszukiwawczego na Morzu Norweskim

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie