Polski Portal Morski
Aktualności Bezpieczeństwo

Ruszyła druga edycja Solidarnej Belony

Rozpoznanie toru podejściowego do Portu Wojennego w Świnoujściu oraz Kanału Piastowskiego, którym odbywa się żegluga do portu w Szczecinie, w celu zapewnienia bezpieczeństwa transportu morskiego to główne zadanie realizowane w pierwszym dniu operacji Marynarki Wojennej z okrętami NATO. To druga w tym roku edycja manewrów integrujących działania sojusznicze w domenie morskiej.

8 listopada na pokładzie okrętu dowodzenia siłami obrony przeciwminowej ORP Kontradmirał Xawery Czernicki Dowódca Centrum Operacji Morskich – Dowódca Komponentu Morskiego wiceadmirał Krzysztof Jaworski zatwierdził plan działania sił wydzielonych do operacji Solidarna Belona. Siłami zadaniowymi na morzu dowodzi kmdr Aleksander Urbanowicz z COM – DKM, były dowódca Stałego Zespołu Obrony Przeciwminowej NATO operującego na Morzu Czarnym i Śródziemnym. Podczas wczorajszej odprawy ostatecznie skoordynowano planowane do wykonania realne zadania morzu, lądzie i w powietrzu z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z trudnych warunków hydrometeorologicznych. Ostatecznie określone zostały również zasady współdziałania z elementami pozamilitarnymi zarządzającymi ruchem jednostek cywilnych na podejściu do portu w Świnoujściu oraz wewnątrz zespołu portów Świnoujście – Szczecin.

Zasadniczym elementem pierwszego dnia operacji był załadunek i transport na pokładzie okrętu transportowo – minowego wydzielonego modułu bojowego Morskiej Jednostki Rakietowej. Według scenariusza manewrów przerzut modułu drogą morską jest osłaniany przez samoloty F-16 z 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego. W celu sprawdzania bezpieczeństwa morskich linii komunikacyjnych oraz podejścia do portu Szczecin na morze wyszły siły obrony przeciwminowej w tym Stały Zespół Sił Obrony Przeciwminowej NATO Grupa 1 (SNMCMG-1). W ramach swoich zadań SNMCMG-1 prowadziło poszukiwanie min na torze podejściowym do Świnoujścia, okręty 12 i 13 Dywizjonu Trałowców na przybrzeżnym torze prowadzącym do Świnoujścia, a Grupa Nurków Minerów i siły hydrograficzne 8 Flotylli Obrony Wybrzeża (8FOW) – na kanale Piastowskim prowadzącym do portu Szczecin. Celem tych działań jest sprawdzenie wskazanych rejonów w celu zapewnienia bezpieczeństwa transportu morskiego. Zadanie realizowano równolegle z nieprzerwanym ruchem jednostek handlowych do portów w Świnoujściu i Szczecinie. Całość przedsięwzięcia w tym koordynacja z elementami pozamilitarnymi spoczywa na dowodzonym przez oficera Centrum Operacji Morskich – Dowództwa Komponentu Morskiego sztabie złożonym z oficerów Centrum i 8 FOW. W ramach prowadzonej operacji dodatkowo realizowane są epizody pozwalające na budowanie interoperacyjności pomiędzy siłami SNMCMG-1 i jednostkami Marynarki Wojennej. Po raz kolejny sprawdzono także rozwiązania przyjęte w zakresie ratowania życia na morzu poprzez realizację zadań ewakuacji rannych z pokładu niemieckiego okrętu FGS Elbe w oparciu o śmigłowiec Mi-14PŁ/R z Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Kolejne dni Solidarnej Belony poświęcone zostaną na przygotowanie bezpiecznego przejścia i rozładunku transportu morskiego. 

Solidarna Belona jest operacją prowadzoną w realnie panującej sytuacji operacyjnej pozwalającej na efektywną integrację sił morskich na morzu, lądzie i w powietrzu. Tym razem jej zasadniczym celem jest faktyczne sprawdzenie toru podejściowego do Portu Wojennego w Świnoujściu, sprawdzenie Kanału Piastowskiego prowadzącego do portu Szczecin oraz nabrzeży wykorzystywanych przez polskie i sojusznicze okręty pod względem bezpieczeństwa minowego oraz improwizowanych ładunków wybuchowych. W operacji uczestniczy Stały Zespół Sił Obrony Przeciwminowej NATO Grupa 1, okręty przeciwminowe, okręty transportowo minowe, Grupa Nurków Minerów, jednostki hydrograficzne, jednostki wsparcia oraz dywizjon przeciwlotniczy 8 FOW. Z 3 Flotylli Okrętów wydzielono moduł bojowy Morskiej Jednostki Rakietowej oraz okręt rakietowy. Działania w morzu wspiera lotnictwo morskie oraz lotnictwo bojowe 1 i 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego. 

Źródło: Wojsko Polskie fot.: rzecznik prasowy PKW Morze Północne, 3FO, 8FOW

Zobacz podobne

Ataki Orek u wybrzeży Hiszpanii

Admin Admin

Wiceminister Witkowski: należy wyposażyć mariny w instalacje do odbioru ścieków z łódek

KM

Podpisano kontrakt na sprzedaż Grecji trzech francuskich fregat

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie