Rozpoznanie toru podejściowego do Portu Wojennego w Świnoujściu oraz Kanału Piastowskiego, którym odbywa się żegluga do portu w Szczecinie, w celu zapewnienia bezpieczeństwa transportu morskiego to główne zadanie realizowane w pierwszym dniu operacji Marynarki Wojennej z okrętami NATO. To druga w tym roku edycja manewrów integrujących działania sojusznicze w domenie morskiej.
8 listopada na pokładzie okrętu dowodzenia siłami obrony przeciwminowej ORP Kontradmirał Xawery Czernicki Dowódca Centrum Operacji Morskich – Dowódca Komponentu Morskiego wiceadmirał Krzysztof Jaworski zatwierdził plan działania sił wydzielonych do operacji Solidarna Belona. Siłami zadaniowymi na morzu dowodzi kmdr Aleksander Urbanowicz z COM – DKM, były dowódca Stałego Zespołu Obrony Przeciwminowej NATO operującego na Morzu Czarnym i Śródziemnym. Podczas wczorajszej odprawy ostatecznie skoordynowano planowane do wykonania realne zadania morzu, lądzie i w powietrzu z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z trudnych warunków hydrometeorologicznych. Ostatecznie określone zostały również zasady współdziałania z elementami pozamilitarnymi zarządzającymi ruchem jednostek cywilnych na podejściu do portu w Świnoujściu oraz wewnątrz zespołu portów Świnoujście – Szczecin.
Zasadniczym elementem pierwszego dnia operacji był załadunek i transport na pokładzie okrętu transportowo – minowego wydzielonego modułu bojowego Morskiej Jednostki Rakietowej. Według scenariusza manewrów przerzut modułu drogą morską jest osłaniany przez samoloty F-16 z 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego. W celu sprawdzania bezpieczeństwa morskich linii komunikacyjnych oraz podejścia do portu Szczecin na morze wyszły siły obrony przeciwminowej w tym Stały Zespół Sił Obrony Przeciwminowej NATO Grupa 1 (SNMCMG-1). W ramach swoich zadań SNMCMG-1 prowadziło poszukiwanie min na torze podejściowym do Świnoujścia, okręty 12 i 13 Dywizjonu Trałowców na przybrzeżnym torze prowadzącym do Świnoujścia, a Grupa Nurków Minerów i siły hydrograficzne 8 Flotylli Obrony Wybrzeża (8FOW) – na kanale Piastowskim prowadzącym do portu Szczecin. Celem tych działań jest sprawdzenie wskazanych rejonów w celu zapewnienia bezpieczeństwa transportu morskiego. Zadanie realizowano równolegle z nieprzerwanym ruchem jednostek handlowych do portów w Świnoujściu i Szczecinie. Całość przedsięwzięcia w tym koordynacja z elementami pozamilitarnymi spoczywa na dowodzonym przez oficera Centrum Operacji Morskich – Dowództwa Komponentu Morskiego sztabie złożonym z oficerów Centrum i 8 FOW. W ramach prowadzonej operacji dodatkowo realizowane są epizody pozwalające na budowanie interoperacyjności pomiędzy siłami SNMCMG-1 i jednostkami Marynarki Wojennej. Po raz kolejny sprawdzono także rozwiązania przyjęte w zakresie ratowania życia na morzu poprzez realizację zadań ewakuacji rannych z pokładu niemieckiego okrętu FGS Elbe w oparciu o śmigłowiec Mi-14PŁ/R z Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Kolejne dni Solidarnej Belony poświęcone zostaną na przygotowanie bezpiecznego przejścia i rozładunku transportu morskiego.
Solidarna Belona jest operacją prowadzoną w realnie panującej sytuacji operacyjnej pozwalającej na efektywną integrację sił morskich na morzu, lądzie i w powietrzu. Tym razem jej zasadniczym celem jest faktyczne sprawdzenie toru podejściowego do Portu Wojennego w Świnoujściu, sprawdzenie Kanału Piastowskiego prowadzącego do portu Szczecin oraz nabrzeży wykorzystywanych przez polskie i sojusznicze okręty pod względem bezpieczeństwa minowego oraz improwizowanych ładunków wybuchowych. W operacji uczestniczy Stały Zespół Sił Obrony Przeciwminowej NATO Grupa 1, okręty przeciwminowe, okręty transportowo minowe, Grupa Nurków Minerów, jednostki hydrograficzne, jednostki wsparcia oraz dywizjon przeciwlotniczy 8 FOW. Z 3 Flotylli Okrętów wydzielono moduł bojowy Morskiej Jednostki Rakietowej oraz okręt rakietowy. Działania w morzu wspiera lotnictwo morskie oraz lotnictwo bojowe 1 i 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego.
Źródło: Wojsko Polskie fot.: rzecznik prasowy PKW Morze Północne, 3FO, 8FOW