Polski Portal Morski
Aktualności Stocznie Ważne

Stocznia Crist w Gdyni zwodowała dwa mega bloki statków dla francuskiego odbiorcy

W Stoczni Crist zwodowano dwa mega bloki dla francuskiej stoczni Chantiers de L’Atlantique, to największe mega bloki statków pasażerskich budowane obecnie w Europie – poinformowała w niedzielę Emilia Kulczycka z gdyńskiego zakładu.

Zwodowane w gdyńskiej stoczni bloki są w pełni wyposażone w standardzie gotowego statku (w pełni wymalowane, zamontowane urządzenia, wyposażone we wszelkie instalacje statkowe).

„Blok V34 o masie 9,5 tys. ton, wymiarach 142x43m oraz blok M34 o masie blisko 11 tys. ton, wymiarach 171x40m to największe mega bloki statków pasażerskich, jakie są budowane w Europie i najprawdopodobniej na świecie” – wyjaśniła Kulczycka.

Mega blok o numerze roboczym V34, który odpłynął do Francji, to część statku pasażerskiego dla jednego z największych armatorów – firmy MSC. Statek o nazwie MSC Euribia będzie jednym z największych pasażerskich statków na świecie. Będzie to jednostka hybrydowa zasilana na paliwo lekkie (z niską zawartością związków siarki, a więc przyjazne dla środowiska) oraz LNG.

Część budowana przez Crist to śródokręcie wraz z częścią siłowni, gdzie zostały już zainstalowane specjalistyczne rurociągi do przesyłu paliwa gazowego, w kolejnym etapie zostaną zainstalowane ogromne zbiorniki LNG.

„Budowa mega bloków statków pasażerskich z częściami maszynowymi, w jakich specjalizuje się Crist, jest porównywalna z budową w pełni wyposażonych statków” – wyjaśniła Kulczycka.

Jak podała, wodowanie miało miejsce we wtorek.

Projekt w liczbach: łączna masa około 9.500 ton, 30 km rurociągów (wszelkiego typu: od stalowych, nierdzewnych, po miedziane, plastikowe z włókna szklanego oraz wysoce specjalistyczne LNG), 100.000 metrów kwadratowych malowanych powierzchni, 800 ton wszelkiego typu urządzeń. 

Stocznia Crist powstała w 1990 r. początkowo jako spółka dwóch osób fizycznych, a od 2010 r. funkcjonuje jako spółka akcyjna. W 2009 r. Crist kupił tereny po byłej Stoczni Gdynia.

Gdyńska firma produkuje m.in. wyspecjalizowane urządzenia hydrotechniczne oraz jednostki pływające dla największych światowych odbiorców. Jako jedyna stocznia w Europie zbudowała już trzy jednostki do stawiania i serwisowania morskich farm wiatrowych.

Źródło: PAP fot.: FB/Crist

Zobacz podobne

MSR „Gryfia” na targach Nor-Shipping 2023 w Norwegii

PL

Pomorskie/ Woda zdatna do kąpieli we wszystkich kąpieliskach nad morzem i jeziorami

KM

PERN: w 2021 r. o prawie jedną trzecią wzrosły przeładunki paliw z morza w porównaniu z rekordowym 2019 r.

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie