Polski Portal Morski
Technologie

Japonia woduje drugi rewolucyjny okręt podwodny

W japońskiej stoczni Kawasaki Heavy Industries w Kobe zwodowano drugi okręt podwodny z napędem diesel-elektrycznym nowego typu. Uroczystość nastąpiła dokładnie rok po wodowaniu pierwszej jednostki – Taigei (Wielki Waleń).

Nowy okręt nosi nazwę Hakugei czyli Biały Waleń i jest uzbrojony w sześć 533 mm wyrzutni torped oraz pociski Harpoon.  Jednostki nowego typu o wyporności 3 tys. ton i długości 84 metrów czerpią pod wodą energię z baterii litowo-jonowych, co jest rewolucyjnym rozwiązaniem umożliwiającym dłuższe pozostawanie pod powierzchnią morza i wymagającym znacznie mniej nakładów pracy niż klasyczne akumulatory kwasowo-ołowiowe.

Japończycy pracowali nad stworzeniem tego rozwiązania dla okrętów podwodnych od początku wieku i są pionierami tego rozwiązania. Oficjalnie żadne inne państwo nie wprowadziło podobnego rozwiązania na swoich jednostkach podwodnych. Tymczasem w Japonii po raz pierwszy zostało zastosowane w ostatnich dwóch jednostkach seryjnych typu Soryu – nowoczesnych poprzednikach typu Taigei budowanych w latach 2005-2019 (ostatni został wcielony do służby w marcu tego roku).

Taigei i Hakugei nie zostały jeszcze w pełni ukończone i przetestowane. Do służby mają zostać wcielone, odpowiednio w marcu 2022 i marcu 2023 roku. Testy Taigei rozpoczęły się dopiero w lipcu bieżącego roku, a więc ich wyniki w ograniczonym stopniu mogą wpłynąć na konstrukcję drugiej jednostki.

Nowy okręt nosi nazwę Hakugei czyli Biały Waleń i jest uzbrojony w sześć 533 mm wyrzutni torped oraz pociski Harpoon.  Jednostki nowego typu o wyporności 3 tys. ton i długości 84 metrów czerpią pod wodą energię z baterii litowo-jonowych, co jest rewolucyjnym rozwiązaniem umożliwiającym dłuższe pozostawanie pod powierzchnią morza i wymagającym znacznie mniej nakładów pracy niż klasyczne akumulatory kwasowo-ołowiowe.

Japończycy pracowali nad stworzeniem tego rozwiązania dla okrętów podwodnych od początku wieku i są pionierami tego rozwiązania. Oficjalnie żadne inne państwo nie wprowadziło podobnego rozwiązania na swoich jednostkach podwodnych. Tymczasem w Japonii po raz pierwszy zostało zastosowane w ostatnich dwóch jednostkach seryjnych typu Soryu – nowoczesnych poprzednikach typu Taigei budowanych w latach 2005-2019 (ostatni został wcielony do służby w marcu tego roku).

Taigei i Hakugei nie zostały jeszcze w pełni ukończone i przetestowane. Do służby mają zostać wcielone, odpowiednio w marcu 2022 i marcu 2023 roku. Testy Taigei rozpoczęły się dopiero w lipcu bieżącego roku, a więc ich wyniki w ograniczonym stopniu mogą wpłynąć na konstrukcję drugiej jednostki.

źródło/ fot. http://www.defence24.pl

Zobacz podobne

Rozwija się polski przemysł stoczniowy. „Kryzys spowodował nowe otwarcie w branży”

JK

GE partnerem Orlenu w morskiej energetyce wiatrowej: w planach koncesje na całym Bałtyku

KM

„Global Mercy” – Największy na świecie statek szpitalny pomyślnie zakończył próby morskie

AB

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie