W japońskiej stoczni Kawasaki Heavy Industries w Kobe zwodowano drugi okręt podwodny z napędem diesel-elektrycznym nowego typu. Uroczystość nastąpiła dokładnie rok po wodowaniu pierwszej jednostki – Taigei (Wielki Waleń).
Nowy okręt nosi nazwę Hakugei czyli Biały Waleń i jest uzbrojony w sześć 533 mm wyrzutni torped oraz pociski Harpoon. Jednostki nowego typu o wyporności 3 tys. ton i długości 84 metrów czerpią pod wodą energię z baterii litowo-jonowych, co jest rewolucyjnym rozwiązaniem umożliwiającym dłuższe pozostawanie pod powierzchnią morza i wymagającym znacznie mniej nakładów pracy niż klasyczne akumulatory kwasowo-ołowiowe.
Japończycy pracowali nad stworzeniem tego rozwiązania dla okrętów podwodnych od początku wieku i są pionierami tego rozwiązania. Oficjalnie żadne inne państwo nie wprowadziło podobnego rozwiązania na swoich jednostkach podwodnych. Tymczasem w Japonii po raz pierwszy zostało zastosowane w ostatnich dwóch jednostkach seryjnych typu Soryu – nowoczesnych poprzednikach typu Taigei budowanych w latach 2005-2019 (ostatni został wcielony do służby w marcu tego roku).
Taigei i Hakugei nie zostały jeszcze w pełni ukończone i przetestowane. Do służby mają zostać wcielone, odpowiednio w marcu 2022 i marcu 2023 roku. Testy Taigei rozpoczęły się dopiero w lipcu bieżącego roku, a więc ich wyniki w ograniczonym stopniu mogą wpłynąć na konstrukcję drugiej jednostki.
Nowy okręt nosi nazwę Hakugei czyli Biały Waleń i jest uzbrojony w sześć 533 mm wyrzutni torped oraz pociski Harpoon. Jednostki nowego typu o wyporności 3 tys. ton i długości 84 metrów czerpią pod wodą energię z baterii litowo-jonowych, co jest rewolucyjnym rozwiązaniem umożliwiającym dłuższe pozostawanie pod powierzchnią morza i wymagającym znacznie mniej nakładów pracy niż klasyczne akumulatory kwasowo-ołowiowe.
Japończycy pracowali nad stworzeniem tego rozwiązania dla okrętów podwodnych od początku wieku i są pionierami tego rozwiązania. Oficjalnie żadne inne państwo nie wprowadziło podobnego rozwiązania na swoich jednostkach podwodnych. Tymczasem w Japonii po raz pierwszy zostało zastosowane w ostatnich dwóch jednostkach seryjnych typu Soryu – nowoczesnych poprzednikach typu Taigei budowanych w latach 2005-2019 (ostatni został wcielony do służby w marcu tego roku).
Taigei i Hakugei nie zostały jeszcze w pełni ukończone i przetestowane. Do służby mają zostać wcielone, odpowiednio w marcu 2022 i marcu 2023 roku. Testy Taigei rozpoczęły się dopiero w lipcu bieżącego roku, a więc ich wyniki w ograniczonym stopniu mogą wpłynąć na konstrukcję drugiej jednostki.
źródło/ fot. http://www.defence24.pl