– Dziś, tj. 26 listopada br. w Gdańsku podpisana została umowa na budowę nowych promów Ro-Pax dla spółki Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i nasze przedsiębiorstwo – poinformował nasz portal Andrzej Wróblewski, dyrektor generalny Polskiej Żeglugi Morskiej.
W ramach umowy Gdańska Stocznia Remontowa im. J. Piłsudskiego S.A. wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu.
Będą to nowoczesne, proekologiczne niskoemisyjne jednostki napędzane czterema silnikami LNG typu Dual-Fuel ze wspomaganiem bateryjnym (hybryda), zasilanych skroplonym gazem ziemnym oraz paliwem typu diesel, używanym do inicjacji zapłonu. Zamiast konwencjonalnych śrub napędowych, każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co znakomicie usprawni manewrowanie w portach.
Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 32,2 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4100 m, a prędkość maksymalna wyniesie 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 50 osób.
Wykonawcą jednostek będzie Gdańska Stocznia Remontowa im. J. Piłsudskiego S.A.
– To największa spółka polskiej grupy stoczniowej Remontowa Holding, posiadającej bogate doświadczenie w projektowaniu, budowie, przebudowie i wyposażaniu niskoemisyjnych jednostek różnych typów, o napędach gazowych i elektrycznych – uzupełnia Krzysztof Gogol, rzecznik prasowy PŻM. – Od 2009 roku Grupa dostarczyła armatorom z Norwegii, Danii, Kanady i Szwecji łącznie 19 nowych statków, wykorzystujących LNG do zasilania napędu głównego, w tym 15 promów. W ciągu kilku ostatnich lat przebudowała także trzy duże promy Ro-Pax dla armatorów z Kanady i Szwecji, wymieniając ich systemy napędowe na nowe, zasilane LNG, a także metanolem.
pj