Polski Portal Morski
Aktualności Historia Żegluga

Pierwszy w Polsce statek do żeglugi po Wielkich Jeziorach Amerykańskich

53 lata temu w Stoczni Szczecińskiej powstał pierwszy w Polsce statek do żeglugi po Wielkich Jeziorach Amerykańskich.

5 grudnia 1968 roku podniesiono banderę na pierwszym z serii drobnicowców typu B 466 – m/s „Zakopane”. Armatorem jednostki były Polskie Linie Oceaniczne.
Był to pierwszy statek zbudowany w polskich stoczniach, przeznaczony do żeglugi po rzece Św. Wawrzyńca i Wielkich Jeziorach Amerykańskich.

Projektantem tych ciekawych jednostek (drobnicowce o nośności 7 000 DWT posiadały 5 ładowni, w tym ładownię chłodzoną i jeden zbiornik na ładunek płynny) był Zbigniew Anosowicz.
Jednostki typu B 466 budowane były w Stoczni Szczecińskiej w latach 1967-1971 – w sumie powstało 8 drobnicowców: 6 dla Polskich Linii Oceanicznych i 2 dla armatora China Ocean Shipping Company z Chińskiej Republiki Ludowej.

Sześć statków dla PLO nosiło nazwy polskich miast, były to: m/s „Zakopane”, m/s „Zamość”, m/s „Zabrze”, m/s „Zambrów”, m/s „Zawiercie”, m/s Zawichost”.
Pozornie tych nazw nic ze sobą nie łączy. Jest jednak pewien szczegół, o którym powiedział mi Zbigniew Anosowicz, który wskazuje, że nazwy miast wypisane na burtach jednostek nie zostały wybrane przypadkowo. Otóż nazwy wszystkich sześciu statków zaczynają się na litery „ZA”, a więc identycznie, jak inicjały projektanta. Jak zapewnił mnie Zbigniew Anosowicz, ta zbieżność była jak najbardziej zamierzona.

źródło Infomare / fot. PLO

Zobacz podobne

Bloomberg: Transport morski notuje rekordowe zyski od czasu kryzysu z 2008 r.

JJ

Gdyńscy żeglarze w kadrze narodowej

KM

Nowy most w Wolinie. Trwa montaż konstrukcji przęsła

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie