Polski Portal Morski
Aktualności Stocznie

Remontowa wybuduje nowe promy ro-pax. „To największy kontrakt w historii polskiego przemysłu stoczniowego”

Gdańska Stocznia „Remontowa” wybuduje nowe jednostki typu ro-pax dla spółki Polskie Promy. Pierwsza ma być oddany w 2025 roku. Jak ta umowa wpłynie na produkcję związaną z jednostkami pływającymi? W audycji „Ludzie i Pieniądze” zastanawiali się nad tym Ireneusz Karaśkiewicz, dyrektor biura Związku Pracodawców Forum Okrętowego oraz Grzegorz Landowski, dyrektor ds. komunikacji stoczniowej grupy kapitałowej Remontowa Holding.

– Przez lata takie zamówienia z Europy szły do Chin, które stosowały politykę dumpingową. W ten sposób chciały zniszczyć europejski przemysł stoczniowy, a później, gdy zdobyłyby pozycję monopolisty, miały podnieść ceny. Wielu armatorów nie chciało przyjąć tego do wiadomości. Tu mamy wyjątek – to największe zamówienie od europejskiego armatora w europejskiej stoczni w ciągu ostatnich kilku, może nawet kilkunastu lat. Drugi aspekt – poszczególne kraje europejskie, chcąc w jakiś sposób przetrwać tę zapaść popytową, stosują różnego rodzaju stymulacje, powstają różne krajowe plany zamówień jednostek pływających w poszczególnych krajach. Ten kontakt idealnie się w to wpisuje. Tym zamówieniem Polska wyrasta na europejskiego prymusa. W skali europejskiej to duże wydarzenie, które spotkało się z bardzo dużym uznaniem w środowiskach producentów okrętowych. Jeśli chodzi o aspekt polski – to chyba największy kontrakt w historii rodzimego przemysłu stoczniowego. Będzie to ogromny impuls rozwojowy dla całej branży, która bardzo ucierpiała wskutek pandemii COVID-19. To ogromna szansa dla firm kooperujących z przemysłem stoczniowym, które potraciły wiele rynków w Europie Zachodniej – chwalił tę inicjatywę Ireneusz Karaśkiewicz.

– Damy radę wybudować te jednostki własnymi siłami, nie ma innej możliwości. Gdańska Stocznia „Remontowa” jest tu skazana na sukces. Ma ogromne doświadczenie na wielu płaszczyznach. Po pierwsze biorące się z budowy i projektowania kompletnie wyposażonych promów, co prawda mniejszych, od 7 do 130 metrów długości. To jednak jednostki niezwykle skomplikowane, a projekty są skalowalne i to doświadczenie trzeba wykorzystać do budowy dużych promów. Po drugie – stocznia ma ogromne doświadczenie z przebudów dużych promów pasażersko-samochodowych, w tym promów ro-pax, które mają duże linię ładunkową – wskazywał Grzegorz Landowski.

Źródło: https://m.radiogdansk.pl/audycje-rg/ludzie-i-pieniadze/item/135987-remontowa-wybuduje-nowe-promy-ro-pax-to-najwiekszy-kontrakt-w-historii-polskiego-przemyslu-stoczniowego

fot.: Unity Line

Zobacz podobne

„Niemcy wściekłe”. Nieoficjalne informacje z Brukseli ws. polsko-francuskiej koalicji

KM

PGNiG będzie miało własną flotę gazowców

BS

Semeniuk: musimy zachować kontrolowany optymizm w kontekście rozmrażania polskiej gospodarki

MZ

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie