Polski Portal Morski
Aktualności Bezpieczeństwo Ważne

Wariantowe propozycje dla Miecznika przekazane

Konsorcjum PGZ-MIECZNIK poinformowało, że nastąpiło złożenie do Inspektoratu Uzbrojenia Przemysłowego Studium Wykonalności, które zawiera m.in. trzy Projekty Koncepcyjne platform okrętowych wraz z korespondującymi propozycjami dot. Zintegrowanych Systemów Walki. Propozycje złożono w wariantach, zróżnicowanych m.in. pod względem kosztów i zdolności operacyjnych.

Dostarczone do Inspektoratu Uzbrojenia materiały będą teraz elementem oceny przeprowadzonej przez przedstawicieli Sił Zbrojnych RP oraz Ministerstwa Obrony Narodowej. Efektem tego etapu prac będzie wskazanie najkorzystniejszego rozwiązania w zakresie projektu platformy fregat dla Marynarki Wojennej RP.

Dotrzymaliśmy danego słowa i w terminie przedłożyliśmy wojsku dokumentację zamykającą pierwszy etap prac w programie Miecznik. W nadchodzących tygodniach powołana przez zamawiającego komisja oceni i wybierze rozwiązanie najlepiej odpowiadające potrzebom Marynarki Wojennej RP. My zaś rozpoczynamy kolejny etap negocjacji biznesowych z potencjalnymi partnerami, które mają doprowadzić do zawarcia porozumień handlowych, transferu technologii oraz wypracowania zasad kooperacji w fazie przedprodukcyjnej. 
SEBASTIAN CHWAŁEK, PREZES PGZ S.A.

Przedłożona do Inspektoratu Uzbrojenia MON dokumentacja zawiera Projekty Koncepcyjne trzech platform okrętowych od trzech partnerów zagranicznych — niemieckiego, hiszpańskiego oraz brytyjskiego oraz proponowane możliwe konfiguracje Zintegrowanego Systemu Walki, zbudowane wokół czterech wyselekcjonowanych wcześniej rozwiązań w zakresie CMS. Jeśli chodzi o platformy okrętu, mowa jest odpowiednio o niemieckim TKMS, proponującym okręt na bazie projektu MEKO A-300PL, hiszpańskiej Navantii z propozycją opartą na rozwiązaniach fregat F100/F110 oraz brytyjskim Babcock z projektem AH140PL. Natomiast w zakresie systemu walki brane są pod uwagę oferty koncernów Navantia, Thales, Leonardo i Saab.

IU otrzymał też Analizy Techniczno-Ekonomiczne, a także m.in. założenia dotyczące transferu technologii i wiedzy, inwestycji infrastrukturalnych niezbędnych do uruchomienia produkcji, zarządzania programem czy mobilizacji zasobów. Konsorcjum PGZ-MIECZNIK przygotowało propozycje ZSW w trzech wariantach: minimalnym — spełniającym wymagania oraz mieszczącym się w przewidzianym na projekt budżecie, optymalnym — wykraczającym poza wymagania brzegowe, również mieszczącym się w widełkach finansowych programu oraz maksymalnym — zawierającym szereg propozycji opcjonalnych, wykraczających poza zakładany przez zamawiającego budżet.

Jak podkreśla PGZ, propozycje platform okrętowych projektowane są z należytym zaasem, pozwalającym na dopasowanie każdej z nich do potrzeb Sił Zbrojnych RP i montaż na nich każdej z oferowanych konfiguracji ZSW. Możliwe będzie także wprowadzanie dalszych modyfikacji w bliższej lub dalszej przyszłości w przypadku podjęcia decyzji o zwiększeniu zdolności Mieczników w trakcie ich eksploatacji.

Program Miecznik zakłada pozyskanie trzech nowoczesnych fregat dla Marynarki Wojennej RP. Wielozadaniowe jednostki tej klasy znacząco zwiększą zdolności Marynarki Wojennej RP i pozwolą na realizację szerokiego spektrum zadań na morzu, w tym m.in. w zakresie zabezpieczenia szlaków żeglugowych i infrastruktury energetycznej. Okręty mają zastąpić używane dziś fregaty Oliver Hazard Perry. Pierwszy Miecznik ma wejść do służby w roku 2028, kolejne w latach 2033 i 2034. Okręty mają cechować się szerokimi możliwościami zwalczania celów powietrznych, a także nawodnych oraz podwodnych.

Głównym wykonawcą programu Miecznik jest konsorcjum kierowane przez PGZ, w skład którego wchodzą także PGZ Stocznia Wojenna, Remontowa Shipbuilding oraz OBR CTM. Założony przez PGZ budżet programu to 8 mld złotych brutto, jednak w zależności od wariantu szacuje się, że jego wartość może przekroczyć 10 mld złotych.

Źródło: https://defence24.pl/przemysl/system-walki-miecznika-w-trzech-wariantach-propozycje-przekazane

fot.: archiwum

Zobacz podobne

Pułaski kontra Królowa Elżbieta

BS

PŻM: 50 mln zł na remonty statków w polskich stoczniach

Autor

Farmy wiatrowe na Bałtyku to niedaleka przyszłość – wywiad z wiceministrem Zbigniewem Gryglasem

Autor

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie