Polski Portal Morski
Aktualności Porty Środowisko Technologie

Hub wodorowy na Pomorzu

Ze względu na zmieniające się trendy na rynku odnawialnych źródeł energii, Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A., zintensyfikował prace nad rozwojem technologii wodorowych. W porcie odbyła się konferencja poświęcona transformacji paliwowo-energetycznej, podczas której przedstawiona została koncepcja utworzenia hubu wodorowego  – inicjatywy budowy regionalnej gospodarki nisko- i zeroemisyjnej opartej na wodorze i innych paliwach alternatywnych.

Podczas spotkania przedstawiciele terminali funkcjonujących na terenie Portu Gdynia, Urzędu Miasta Gdyni, dostawców paliw nisko- i zeroemisyjnych, dostawców technologii produkcji paliw alternatywnych oraz podmioty,  którzy w sposób bezpośredni lub pośredni będą uczestniczyć w tworzeniu łańcucha dostaw paliw ekologicznych,  omawiali kierunki rozwoju branży paliwowej. Zarząd Morskiego Portu Gdynia, działając z myśl idei „green port”, realizuje swoje założenia zgodnie z unijnymi celami klimatycznymi, tym samym działa na rzecz transformacji enegetycznej w Polsce, dążąc do budowy regionalnej gospodarki nisko- i zeroemisyjnej opartej na wodorze i innych paliwach alternatywnych.

Miejsce organizacji konferencji nie było przypadkowe – Port Gdynia jest bowiem jednym z czterech portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej, ważnym węzłem transportowym i logistycznym, a także ogniwem transeuropejskiego korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk (w sieci bazowej TEN-T). Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. od dawna podejmuje działania służące zapewnieniu dostępności paliw niskoemisyjnych. W gdyńskim porcie możliwe jest bunkrowanie statków LNG,  obecnie trwają starania w kierunku przygotowania warunków do zapewnienia dostępności wodoru. Proces bunkrowania paliwem LNG jednostek pływających w Porcie Gdynia, przyczynia się do zmniejszenia emisji szkodliwych produktów spalania paliw w porównaniu do tradycyjnego paliwa używanego w żegludze. Paliwo LNG z racji coraz większego dostępu staje się pomostem pomiędzy tradycyjnymi paliwami opartymi o ropę naftową, a docelowo rozwiązaniami zero-emisyjnymi.

– Jesteśmy elementem lokalnego ekosystemu, dlatego z troską o środowisko naturalne oraz o interesariuszy Portu Gdynia rozwijamy nasz system oraz wprowadzamy nowe rozwiązania w myśl idei #greenport – komentuje Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.

Konferencja była okazją do rozpoczęcia współpracy podmiotów zainteresowanych dostępnością paliw alternatywnych w Porcie Gdynia. Dążenie do stworzenia w Gdyni portu bezemisyjnego wymaga bowiem decyzji o inwestowaniu w infrastrukturę bunkrowania paliw alternatywnych.

Transformacja paliwowo-energetyczna, o której wiele się do tej pory mówiło, staje się rzeczywistością i jest związana ze zmianami w zakresie świadomości, technologii i ekonomii. To, w jaki sposób transformacja zostanie dokonana, zależy w dużym stopniu od podmiotów uczestniczących w szerokim znaczeniu łańcucha dostaw. Stąd tak ważny jest wspólny dialog i budowa koncepcji w ramach interesariuszy transformacji.

źródło Port Gdynia / fot. i Stock

Zobacz podobne

Bardzo dobre perspektywy wzmocnienia polskich sił zbrojnych

PL

Polski terminal FSRU będzie gotowy wcześniej

BS

Jak wspierać produkcję i eksploatację sprzętu wojskowego?

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie