Polski Portal Morski
Aktualności Polska Morska TV Ważne

Jest przetarg na projekt Zachodniej Obwodnicy Szczecina

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na opracowanie projektu budowlanego dla Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6. Było to możliwe dzięki zatwierdzeniu przez Ministra Infrastruktury programu inwestycji o wartości ponad 411 mln zł. Inwestycja będzie realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku.

– „Dotrzymujemy słowa danego mieszkańcom Pomorza Zachodniego. Ta obwodnica to największa inwestycja drogowa w dziejach Szczecina, na którą mieszkańcy regionu czekali od kilkudziesięciu lat. Ponad 50 kilometrów drogi ekspresowej będzie od północy i zachodu omijać aglomerację szczecińską. Dzięki temu znacząco poprawią się warunki komunikacyjne w mieście” – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

W ramach zadania zostanie opracowany projekt budowlany, a po uzyskaniu zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID), wypłacone odszkodowania za nieruchomości przejęte pod drogę.

Przetarg na opracowanie dokumentacji składa się z dwóch części. Pierwsza dotyczy odcinków 1 i 2 – od Kołbaskowa do Polic. Druga część dotyczy odcinka 3 – od Polic do Goleniowa (wraz z tunelem pod Odrą).

Termin składania ofert upływa 20 stycznia 2022 roku.

Inwestycja z najdłuższym tunelem w Polsce 

Zachodnia Obwodnica Szczecina (ZOS) będzie miała długość około 50 km. Ominie aglomerację szczecińską od zachodu i północy. Droga przejdzie pod Odrą 5 km tunelem na wysokości Polic. Będzie to najdłuższy tego typu obiekt w Polsce.

Nowa trasa będzie alternatywą dla obecnego szlaku S3/A6 omijającego Szczecin od południa oraz wschodu i razem z nim utworzy pętlę wokół miasta. Droga w znaczący sposób poprawi skomunikowanie całej aglomeracji szczecińskiej z siecią dróg ekspresowych i autostrad na terenie woj. zachodniopomorskiego. 

Szczególne znaczenie będzie miała dla położonych na północ od Szczecina Polic. Obecnie, aby dojechać z Polic do węzła S3/S6 Goleniów Północ, trzeba przejechać 58 km, w tym przez centrum Szczecina. Po wybudowaniu obwodnicy trasa ta skróci się do 23 km, a razem z nią czas przejazdu. Z centrum Szczecina zostanie wyprowadzona istotna część ruchu samochodowego, w tym pojazdy jadące do zakładów chemicznych w Policach.


W 2017 r. uzyskano już decyzję środowiskową dla tej inwestycji. Opracowano także dokumentację koncepcyjną wraz z badaniami podłoża. Na ten cel przeznaczono 24,5 mln zł. Szeroki zakres badań geologicznych dał obraz budowy podłoża na całym przebiegu drogi, w tym tunelu pod Odrą, gdzie wiercenia sięgnęły głębokości 90 metrów.

 

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury

Zobacz podobne

Wiceszef MKiŚ: kontrakt różnicowy optymalnym rozwiązaniem dla elektrowni jądrowej

PL

Napoleon w Egipcie i Polak, który przewidział powstanie Kanału Sueskiego

PL

W Lublinie rozpoczęło się II Forum Regionów Trójmorza

AB

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie