Polski Portal Morski
Aktualności Historia

Okręty, które nie podniosły biało-czerwonej bandery

W składzie Polskiej Marynarki Wojennej nigdy nie znajdował się pancernik. Jednakże w latach II wojny światowej nasza flota była bliska wzbogacenia się o były francuski pancernik Paris, który po upadku Francji w lipcu 1940 r. został obsadzony polską załogą.

Niestety, na przeszkodzie stanęły braki kadrowe i ostatecznie na pancerniku nie podniesiono polskiej bandery wojennej. Artykuł ten oparty jest na nieznanej wcześniej korespondencji, odnalezionej przez autorów w archiwach polskich i angielskich, która rzuca nowe światło na ten mało znany fragment historii dziejów PMW.

Zgodnie z dotychczasowym stanem wiedzy – jaki przedstawiał w swoich publikacjach nieoceniony Jerzy Pertek – przyjęcie pancernika miało podstawy emocjonalne oraz prestiżowe, przez co na fali entuzjazmu wstępnie doszło do akceptacji oferty brytyjskiej. Dopiero w późniejszym okresie dokonano racjonalnej oceny sytuacji i możliwość przejęcia Parisa odrzucono ze względu na zbyt wysoki koszt remontu pancernika, nieproporcjonalną wielkość załogi niezbędnej do obsadzenia jednostki (wstępne szacunki mówiły o 400 marynarzach i oficerach, a po doprowadzeniu pancernika do pełnej sprawności ponad 1000) oraz na fakt, że pancernik byłby stale narażony na ataki niemieckiej Luftwaffe i U-Bootwaffe, które ze względów prestiżowych z pewnością miałyby polski pancernik „na oku”.

Tymczasem – jak wykazuje to dokumentacja znajdująca się w The National Archives w Kew (Londyn) oraz w archiwum Instytutu Polskiego i Muzeum im. gen. Sikorskiego w Londynie – przyczyny perturbacji związanych z Parisem były bardziej skomplikowane, a działania strony polskiej całkiem racjonalne.
W efekcie operacji „Catapult” przeprowadzonej 3 lipca 1940 r., w rękach Brytyjczyków znalazły się liczne ewakuowane jednostki francuskie przebywające w angielskich portach (patrz tabela obok).

Wśród przejętych jednostek znajdowały się m.in.: 2 stare pancerniki typu Courbet, 2 wielkie niszczyciele, 2 kontrtorpedowce typu Bourrasque, 6 torpedowców typu La Melpomène, 7 okrętów podwodnych (w tym 1 na patrolu na Morzu Północnym), 1 korweta, 15 slupów i awiz, 15 ścigaczy okrętów podwodnych (tzw. szaserów) oraz liczne mniejsze jednostki pomocnicze i patrolowe. Ze względu na istotne braki kadrowe Royal Navy, Admiralicja zwróciła się do PMW oraz holenderskiej Koninklijke Marine z prośbą o pomoc i obsadzenie – nawet tymczasowe – części francuskich okrętów.

Ich przejęcie wytworzyło nową sytuację strategiczną i wpłynęło na zmianę planów zarówno Royal Navy, jak i PMW. W rękach Aliantów znalazły się jednostki francuskie, które należało jak najszybciej obsadzić. Ze względu na przewidywaną zbliżającą się inwazję Wysp Brytyjskich nacisk kładziono na jednostki strażnicze i patrolowe, aby jak najszybciej mogły one rozpocząć służbę na wodach okalających Wyspy Brytyjskie. Ponieważ załogi Royal Navy nie były zaznajomione ze sprzętem francuskim, skierowanie prośby o obsadzenie licznych jednostek Marine Nationale przez polskie załogi było logicznym krokiem ze strony brytyjskiej Admiralicji.
Zmianę koniunktury znakomicie wyczuł szef Kierownictwa Marynarki Wojennej (dalej Kier.Mar.Woj.) kadm. Jerzy Włodzimierz Świrski, który w liście z 8 lipca – skierowanym do Pierwszego Lorda Morskiego (w oryg. First Sea Lord), adm. floty Sir Alfreda Dudleya Pounda – zapytywał o możliwość obsadzenia nowego kontrtorpedowca. Podkreślał, że załoga jest już gotowa i w nowo zaistniałych okolicznościach (tj. operacji „Catapult”) nie ma potrzeby wycofywania z linii jednego z angielskich kontrtorpedowców (chodziło o HMS Gallant) i proponował przekazanie PMW wielkiego kontrtorpedowca Le Triomphant. W przypadku gdyby nie było to możliwe, kadm. Świrski wyraził życzenie, by strona polska nie otrzymała jednego ze starszych francuskich kontrtorpedowców i preferował jednostkę konstrukcji brytyjskiej.

Źródło http://www.zbiam.pl/ fot. Wikipedia

Zobacz podobne

Dawcy osocza z gdyńskiej Flotylli

Autor

122 dostawa LNG do Terminalu LNG w Świnoujściu

AB

PŻB otrzymała już dofinansowanie na zakup promu

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie