W 1989 roku Stocznia Szczecińska odkupiła od niemieckiej stoczni Rickmer’s Werft projekt techniczny kontenerowca o pojemności 1000 TEU. Projekt zaadoptowano do możliwości technicznych i technologicznych stoczni. W nomenklaturze Stoczni Szczecińskiej statki budowane według tego projektu oznaczono symbolem B 183.
Stępkę pod budowę pierwszego kontenerowca z serii B 183 położono 12 października 1990 roku, wodowanie odbyło się 14 marca 1991 roku.
Statek o nazwie „KAIRO” przekazano niemieckiemu armatorowi 24 grudnia 1991 roku. W tym czasie sytuacja stoczni była bardzo trudna, dlatego od położenia stępki do przekazania statku armatorowi minęło 14 miesięcy.
W latach 1991-1997 Stocznia Szczecińska przekazała armatorom 27 kontenerowców typu B 183 budowanych w czterech seriach. Statki miały 149,7 m długości, 22,94 m szerokości i 8,27 m zanurzenia. Załoga liczyła 24 osoby. Jednostki mogły jednorazowo przewozić 1012 kontenerów.
Był to jeden z hitów eksportowych stoczni o czym świadczy liczba wybudowanych jednostek.
W ramach umowy międzypaństwowej kontenerowce typu B 183 miały być budowane przez stocznie w Wietnamie. Takim statkiem był „Visashin Mariner” – pierwszy z czterech kontenerowców budowanych w Wietnamie. Dla stoczni Bach Dang Shipyard Stocznia Szczecińska wykonała projekt oznaczony symbolem PP-001. Był to kontenerowiec o pojemności 600 TEU.
źródło / fot. Infomare, fot. gł. Shipspotting.com