Polski Portal Morski
Aktualności Extra

Regaty Sydney-Hobart – „Black Jack” wciąż na czele

Płynący pod banderą Monako jacht „Black Jack” nadal prowadzi w legendarnych regatach żeglarskich Sydney – Hobart. Warunki są nadal bardzo trudne, co zaowocowało licznymi rezygnacjami uczestników. Na trasie pozostało już tylko 56 załóg.

Po nieco ponad dobie wyścigu „Black Jack”, pod dowództwem Marka Bradforda, pozostaje w poniedziałkowe popołudnie na czele stawki przy wejściu do Cieśniny Bassa. Z walki nie rezygnują płynący na dalszych pozycjach „SHK Scallywag” z Hongkongu, oraz australijskie jednostki – 80-stopowy „Stefan Racing” i „LawConnect”.

Stawka 88 jachtów, które wyruszyły w pierwszy dzień świąt z portu w Sydney na trasę jednej z najtrudniejszych imprez oceanicznych na świecie, spadła do 56 w poniedziałkowe popołudnie, a wielu uczestników musiało się wycofać po doznaniu uszkodzeń jednostek lub obrażeń członków załogi.

„Ostatnia noc nie była taka zła, wiatr trochę się wzmógł i przez jakiś czas było dość wilgotno. Udało nam się przetrwać” – powiedział Ty Oxley, kapitan „LawConnect”.

Zgodnie z najnowszą prognozą pogody, wiatry z południa na południowy wschód mają osłabnąć od poniedziałkowego wieczoru.

Poza wymagającą pogodą plany wielu załogom popsuł też COVID-19. Z tego powodu zrezygnować musiały m.in. zaliczane do faworytów zwycięzca z 2019 roku „Comanche” i „Wild Oats XI”. Cztery jachty wycofały się w ciągu ostatnich dwóch dni, z czego jeden dosłownie 10 minut przed rozpoczęciem regat.

Przed uczestnikami, którzy pozostali w stawce, trasa o długości 628 mil morskich (1170 km), prowadząca wzdłuż południowego wybrzeża stanu Nowa Południowa Walia, przez Cieśninę Bassa do stolicy Tasmanii – Hobart.

Sydney-Hobart należy do elity pięciu najsłynniejszych profesjonalnych imprez żeglarskich w świecie, obok America’s Cup, Volvo Ocean Race, Louis Vuitton Cup i Vendee Globe. To także jedyne regaty na tym szczeblu w formule PRO/AM (profesjonaliści/amatorzy).

Po raz pierwszy wyścig – organizowany przez Cruising Yacht Club of Australia i Royal Yacht Club of Tasmania – odbył się w 1945 roku. Głównym trofeum jest Tattersall’s Cup. Otrzymuje je najlepsza załoga w klasyfikacji uwzględniającej IRC handicap. Przeliczanie polega na korekcie czasu uzyskanego przez każdy jacht w oparciu o maksymalną teoretyczną prędkość, jaką dana jednostka może rozwinąć, co zależy od jej długości, ożaglowania, masy i innych czynników. Ważnym elementem jest właściwy stosunek mocy (powierzchnia ożaglowania) do masy jachtu i jego długości.

źródło PAP/ fot. FB Black Jack Yachting

Zobacz podobne

Budowa Nord Stream 2 jest na finiszu, ale wciąż nie wiadomo kiedy ruszą dostawy

JJ

Polska Liga Żeglarska: 14 szczęśliwców, 4 pechowców

BS

Europosłowie do KE: podejmijcie działania ws. niewybuchów na dnie Bałtyku

MZ

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie