Polski Portal Morski
Aktualności Historia Stocznie

53 lata temu powstała „AZTECA” – nowoczesny masowiec dla Meksyku

W ostatnim dniu 1968 roku Stocznia Szczecińska przekazała meksykańskiemu armatorowi – firmie Transportation Maritime Mexicana, masowiec B 449, „Azteca”.

Była to pierwsza z serii dwóch jednostek o nośności 26 tys. DWT. Odbiorcą obu masowców był armator z Meksyku.Były to pierwsze statki w polskim przemyśle okrętowym, w których znajdowała się siłownia z okresowo automatyczną obsługą.

Jednostki oprócz typowych ładunków masowych, takich jak ruda, apatyty węgiel, koks czy zboża, mogły przewozić także drewno w ładowniach i na pokładzie.Pierwszy statek – „Azteca”, posiadał trzy stacjonarne żurawie pokładowe. Druga jednostka – „Maya”, przekazana armatorowi w czerwcu 1969 roku, wyposażona została w przejezdną bramownicę, co było wówczas nowością w polskim przemyśle okrętowym.

Dokumentacja projektowo-konstrukcyjna statków powstała w Szczecinie, a głównym projektantem masowców był Jerzy Wojciech Piskorz-Nałęcki.Po raz pierwszy w polskich stoczniach na jednostkach typu B 449 zastosowano tzw. „taranowy” kształt dziobu oraz „gruszkowy” kształt rufy, co znacząco zmniejszyło opory i pozwoliło na oszczędność paliwa.

Jednostki spełniały rygorystyczne przepisy, obowiązujące na drodze Św. Wawrzyńca oraz na Kanale Panamskim.Budując masowce z serii B 449, a nieco wcześniej drobnicowce typu B 466, Stocznia Szczecińska potwierdziła możliwości zaprojektowania i budowy najnowocześniejszych wówczas na świecie i trudnych konstrukcyjnie statków.

źródlo/ fot. Infomare

Zobacz podobne

Październik na placu budowy Polimery Police

BS

Tunel pod Świną. Maszyna TBM jest coraz bliżej wyspy Wolin

AB

Ministrowie obrony państw nordyckich i bałtyckich: Gotlandiakluczowa dla regionu

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie