NMM WODNIK”, łódź hybrydowa typu RIB, będzie nam służyć do działań związanych z ochroną morskiego dziedzictwa kulturowego, w tym przede wszystkim do podwodnej inwentaryzacji i monitoringu stanu zachowania wraków w Bałtyku.
Dzięki odpowiedniemu wyposażeniu w system nawigacyjny, urządzenia do obsługi nurków, m. in. trap i żurawik, oraz przestrzeni w części rufowej, z jednostki będą mogły być prowadzone także podwodne badania archeologiczne przy użyciu eżektora.
„NMM WODNIK” przez najbliższe miesiące będzie zimował w Bazie Oznakowania Nawigacyjnego w Gdańsku . Przedstawiamy kilka ciekawostek dotyczących łodzi.”WODNIK” ma długość 12,5 m, szerokość: 3,6 m i zanurzenie 0,70 m; napędzają go dwa silniki zaburtowe Yamaha o mocy 2 x 150 KM, pozwalając na osiągnięcie prędkości do ok. 30 węzłów .Maksymalna ilość załogi to 10-12 osób. Łodzie tego typu są wykorzystywane m. in. przez służby ratownicze, Policję i Straż Graniczną. Imię „WODNIK” to nie tylko upamiętnienie naszego dawnego muzealnego statku badawczego o nazwie „Wodnik”, z którego prowadzono archeologiczne badania podwodne w latach 70 i 80-tych XX w., w tym wraków „Miedziowca” i „Solena”; to również nawiązanie do należącego do floty polskiej galeonu „Wodnik” (w źródłach „Meerman”), który brał udział m.in. w bitwie pod Oliwą w 1627 r.
źródło / fot. NMM