Polski Portal Morski
Aktualności Edukacja Extra

Narodowe Muzeum Morskie zakupiło nową łódź do monitorowania wraków na Bałtyku

NMM WODNIK”, łódź hybrydowa typu RIB, będzie nam służyć do działań związanych z ochroną morskiego dziedzictwa kulturowego, w tym przede wszystkim do podwodnej inwentaryzacji i monitoringu stanu zachowania wraków w Bałtyku.

Dzięki odpowiedniemu wyposażeniu w system nawigacyjny, urządzenia do obsługi nurków, m. in. trap i żurawik, oraz przestrzeni w części rufowej, z jednostki będą mogły być prowadzone także podwodne badania archeologiczne przy użyciu eżektora.

„NMM WODNIK” przez najbliższe miesiące będzie zimował w Bazie Oznakowania Nawigacyjnego w Gdańsku . Przedstawiamy kilka ciekawostek dotyczących łodzi.”WODNIK” ma długość 12,5 m, szerokość: 3,6 m i zanurzenie 0,70 m; napędzają go dwa silniki zaburtowe Yamaha o mocy 2 x 150 KM, pozwalając na osiągnięcie prędkości do ok. 30 węzłów .Maksymalna ilość załogi to 10-12 osób. Łodzie tego typu są wykorzystywane m. in. przez służby ratownicze, Policję i Straż Graniczną. Imię „WODNIK” to nie tylko upamiętnienie naszego dawnego muzealnego statku badawczego o nazwie „Wodnik”, z którego prowadzono archeologiczne badania podwodne w latach 70 i 80-tych XX w., w tym wraków „Miedziowca” i „Solena”; to również nawiązanie do należącego do floty polskiej galeonu „Wodnik” (w źródłach „Meerman”), który brał udział m.in. w bitwie pod Oliwą w 1627 r.

źródło / fot. NMM

Zobacz podobne

Rozbudowa terminala gazowego LNG w Świnoujściu przebiega zgodnie z planem

AB

Port Szczecin. Obciążenia na nabrzeżu Czeskim rozpoczęte

AB

PGNiG intensyfikuje wydobycie gazu na Norweskim Szelfie Kontynentalnym

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie