Polski Portal Morski
Aktualności Porty

Pracowity początek roku w Porcie Szczecin – Świnoujście

Od początku 2022 roku w Porcie Szczecin – Świnoujście przeładowano już 216,4 tys. ton ładunków. Obecnie w obu portach obsługiwanych jest 27 statków (załadunek i wyładunek) z kolejnymi ponad 300 tys. ton. W 2021 roku przeładowano łącznie 33 miliony ton ładunków. Jest to wynik o prawie 7 procent lepszy od wyniku z poprzedniego roku.

Trwa pogłębianie toru wodnego Szczecin – Świnoujście

Projekt obejmuje wykonanie prac w zakresie:

a) pogłębienie toru do 12,5 m z równoczesnym jego poszerzeniem (w tym wykonanie mijanek) na odcinkach prostych oraz z odpowiednimi poszerzeniami na łukach i na odcinkach przejściowych w dnie wraz z niezbędnymi korektami geometrii toru wodnego (ok. 62 km);

b) przebudowę (regulację) skarp brzegowych bez umocnień;

c) niwelację dna w strefie Świnoujścia (od proj. km ~5+134 do km ~16+640, obejmująca m.in. Kanał Mieliński i Kanał Piastowski) – ze względu na układ batymetryczny wykazujący znaczne lokalne przegłębienia w dnie toru;

d) budowę i przebudowę umocnień brzegowych i budowli hydrotechnicznych wraz z przylegającą infrastrukturą; dotyczyć to będzie umocnienia skarp podwodnych przy nabrzeżach Huk, Żeglarskiego, BON, Gnieźnieńskiego oraz umocnienie skarpy obrotnicy Orli Przesmyk;

e) przebudowę sieci branżowych w miejscach kolizji z modernizacją toru; f) pogłębienie i poszerzenie obrotnic statków: – na wysokości Polic, – przy Przesmyku Orlim na przekopie Mieleńskim u wejścia do Kanału Grabowskiego, – w Porcie Szczecin – na połączeniu Kanału Grabowskiego i Basenu Dębickiego. Projekt obejmuje również: – przystosowanie i modernizację istniejącego oznakowania nawigacyjnego i elementów systemu kontroli ruchu statków do nowej geometrii toru wodnego oraz modernizację obiektów Bazy Oznakowania Nawigacyjnego, – budowę dwóch sztucznych wysp wraz ze zlokalizowanymi na nich przystaniami, na Zalewie Szczecińskim niezbędnych do zdeponowania urobku wydobytego podczas prac pogłębiarskich związanych z modernizacją toru wodnego; – pozyskanie gruntów pod budowle, konieczne rozbiórki kolidujących obiektów istniejącego zagospodarowania, wykonanie wycinek drzew i krzewów oraz ewentualnych wylesień. Zakresem projektu objęto również odcinek Kanału Grabowskiego o długości ok. 0,43 km.

Realizacja Projektu spowoduje osiągnięcie następujących celów:

– udrożnienie toru wodnego dla statków o większej ładowności i zanurzeniu,- poprawa bezpieczeństwa nawigacji statków morskich po szerszym i głębszym torze wodnym,

– usprawnienie nawigacji statków po torze wodnym i zwiększenie przepustowości toru spowodowane obniżeniem prawdopodobieństwa wystąpienia kolejki statków na torze wodnym,

– poprawa stanu funkcjonalnego i technicznego obiektów wchodzących w skład Bazy Oznakowania Nawigacyjnego, którego efektem będzie umożliwienie pracownikom niezakłóconego i optymalnego wykonywania zadań związanych z utrzymaniem toru wodnego Świnoujście – Szczecin.

Źródło/fot.: Port Szczecin – Świnoujście

Zobacz podobne

Kolejny krok do niezależności energetycznej. Coraz bliżej powstania farm wiatrowych na Bałtyku

BS

Ostrzeżenia hydrologiczne dla Zalewu Szczecińskiego, Żuław i Zalewu Wiślanego

AB

„Strażak-28” opuścił halę stoczni Remontowej Shipbuilding S.A.

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie