Od początku 2022 roku w Porcie Szczecin – Świnoujście przeładowano już 216,4 tys. ton ładunków. Obecnie w obu portach obsługiwanych jest 27 statków (załadunek i wyładunek) z kolejnymi ponad 300 tys. ton. W 2021 roku przeładowano łącznie 33 miliony ton ładunków. Jest to wynik o prawie 7 procent lepszy od wyniku z poprzedniego roku.
Trwa pogłębianie toru wodnego Szczecin – Świnoujście
Projekt obejmuje wykonanie prac w zakresie:
a) pogłębienie toru do 12,5 m z równoczesnym jego poszerzeniem (w tym wykonanie mijanek) na odcinkach prostych oraz z odpowiednimi poszerzeniami na łukach i na odcinkach przejściowych w dnie wraz z niezbędnymi korektami geometrii toru wodnego (ok. 62 km);
b) przebudowę (regulację) skarp brzegowych bez umocnień;
c) niwelację dna w strefie Świnoujścia (od proj. km ~5+134 do km ~16+640, obejmująca m.in. Kanał Mieliński i Kanał Piastowski) – ze względu na układ batymetryczny wykazujący znaczne lokalne przegłębienia w dnie toru;
d) budowę i przebudowę umocnień brzegowych i budowli hydrotechnicznych wraz z przylegającą infrastrukturą; dotyczyć to będzie umocnienia skarp podwodnych przy nabrzeżach Huk, Żeglarskiego, BON, Gnieźnieńskiego oraz umocnienie skarpy obrotnicy Orli Przesmyk;
e) przebudowę sieci branżowych w miejscach kolizji z modernizacją toru; f) pogłębienie i poszerzenie obrotnic statków: – na wysokości Polic, – przy Przesmyku Orlim na przekopie Mieleńskim u wejścia do Kanału Grabowskiego, – w Porcie Szczecin – na połączeniu Kanału Grabowskiego i Basenu Dębickiego. Projekt obejmuje również: – przystosowanie i modernizację istniejącego oznakowania nawigacyjnego i elementów systemu kontroli ruchu statków do nowej geometrii toru wodnego oraz modernizację obiektów Bazy Oznakowania Nawigacyjnego, – budowę dwóch sztucznych wysp wraz ze zlokalizowanymi na nich przystaniami, na Zalewie Szczecińskim niezbędnych do zdeponowania urobku wydobytego podczas prac pogłębiarskich związanych z modernizacją toru wodnego; – pozyskanie gruntów pod budowle, konieczne rozbiórki kolidujących obiektów istniejącego zagospodarowania, wykonanie wycinek drzew i krzewów oraz ewentualnych wylesień. Zakresem projektu objęto również odcinek Kanału Grabowskiego o długości ok. 0,43 km.
Realizacja Projektu spowoduje osiągnięcie następujących celów:
– udrożnienie toru wodnego dla statków o większej ładowności i zanurzeniu,- poprawa bezpieczeństwa nawigacji statków morskich po szerszym i głębszym torze wodnym,
– usprawnienie nawigacji statków po torze wodnym i zwiększenie przepustowości toru spowodowane obniżeniem prawdopodobieństwa wystąpienia kolejki statków na torze wodnym,
– poprawa stanu funkcjonalnego i technicznego obiektów wchodzących w skład Bazy Oznakowania Nawigacyjnego, którego efektem będzie umożliwienie pracownikom niezakłóconego i optymalnego wykonywania zadań związanych z utrzymaniem toru wodnego Świnoujście – Szczecin.
Źródło/fot.: Port Szczecin – Świnoujście