Polski Portal Morski
Aktualności Polska Morska TV Porty

Ciekawe jednostki w szczecińskim porcie

Przy Nabrzeżu Bułgarskim zacumował Akademik Primakow. Badawczo-sondażowa jednostka, pływająca obecnie pod rosyjską banderą, czeka na remont w Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia.  Od dłuższego czasu w naszym porcie mamy też inną specjalistyczną jednostkę – Appache II, służącego do układania podmorskich rurociągów niewielkich średnicach.

Akademik Primakow, noszący wcześniej nazwę Western Neptune zbudowany został w 1999 roku. Projekt wykonała norweska firma Ulstein Ship Technology AS. Statek o nośności 4568 DWT, długości 92,5 oraz szerokości 23 m ma zanurzenie do  7,7 m. Jednostka wyposażona jest w 16 wyciągarek sejsmicznych do generowania danych sejsmicznych w formacie 3D. W części hotelowej statku o wysokich standardach może przebywać 68 osób.

Statek ma wbudowaną platformę do lądowania helikoptera.

Akademik Primakov rozpoczął nowy etap geologicznych eksploracji pod rosyjską banderą. Teraz portem macierzystym jednostki jest Murmańsk, gdzie ma siedzibę firma Sevmorneftegeofizika, specjalizująca się w poszukiwaniu szelfów.

– „Do Szczecina trafiła na remont, który wykona MSR Gryfia. W oczekiwaniu na remont cumuje przy naszym Nabrzeżu Bułgarskim” – informuje Jerzy Dyrdał, prezes Centrum Logistycznego Gryf.

Apache II też wart jest uwagi

Warto przypomnieć, iż w szczecińskim porcie od miesięcy stoi inna, bardzo ciekawa jednostka – Apache II. To specjalistyczny statek do układania rurociągów podmorskich o niewielkich średnicach. Ze względu na kryzys na rynku offshore armator zarządzający – TechnipFMC – wyłączył jednostkę z eksploatacji na dłuższy czas. Mówiąc armatorskim slangiem – „statek został „odstawiony na sznurek”.

Jednostka specjalizuje się w układaniu sztywnych rur zwijanych o średnicy 16 cali. Może je układać nawet na głębokości 1500 m. Układa również rurociągi koncentryczne typu „rura w rurze”, elastyczne i pępowinowe nawet na głębokości 3000 m. Statek o długości 137,5 m, szerokości – 27 m i zanurzeniu 6,5 m może rozwijać prędkość do 15 węzłów.

PJ Fot. Polska Morska

Zobacz podobne

Wielcy polscy wynalazcy II RP – inż. Tadeusz Wenda

AB

Raport ACER i CEER: europejski hurtowy rynek gazu działa coraz lepiej

JJ

PERN: wstrzymanie tłoczenia ropy – zgodne z harmonogramem

AB

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie