Polski Portal Morski
Aktualności Polska Morska TV Ważne

Najdłuższy podwodny tunel w Polsce

To będzie najdłuższy podwodny tunel w Polsce. Jego wykonawcą jest konsorcjum firm PORR – Gülermak. Inwestycja jest w aż 85 procentach finansowana ze środków unijnych.  Resztę dokłada ze swojego budżetu Gmina Miasto Świnoujście, która jest Inwestorem. Inwestorem Zastępczym jest natomiast GDDKiA oddział Szczecin. Umowę na realizację tunelu w formule zaprojektuj i zbuduj Miasto Świnoujście podpisało z wykonawcą 17 września 2018 roku. Zgodnie z nią budowa miała się zakończyć w ciągu czterech lat.

Aktualnie zakończyło się wiercenie i wklejanie kotew pod wsporniki dla prefabrykatów, w tunelu wydrążonym maszyną TBM. W komorze startowej trwa demontaż konstrukcji oporowej, zaś w komorze odbiorczej wykonywanie rampy tymczasowej prowadzącej do tunelu.

Wiemy, że oddanie tunelu pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu zostanie opóźnione, na razie o 30 dni. Niewykluczone jednak, że będą kolejne przesunięcia. Wykonawca tłumaczy opóźnienie COVID-19 i chce przesunięcia terminu o ponad 100 dni.We wniosku złożonym do Inwestora pod koniec ubiegłego roku, wykonawca PORR-Gülermak zaproponował przesunięcie terminu realizacji o 119 dni, czyli z 17 września 2022 na 15 stycznia 2023 roku. Jako powód podał pandemię COVID-19, która opóźniła produkcję maszyny drążącej TBM, a co za tym idzie jej dostarczenie do Świnoujścia i rozpoczęcie montażu już na placu budowy. W sumie o 95 dni.

– W kluczowym okresie dla terminowej dostawy TBM na plac budowy produkcja zakładów produkcyjnych CREG (gdzie zbudowano TBM. dop. red.) została całkowicie wstrzymana, a w okresie mniej niekorzystnym dla zdrowia i życia ludzi ograniczona do 25% – czytamy we wniosku Wykonawcy tunelu. –  Okoliczność ta pozostaje w bezpośrednim związku przyczynowo-skutkowym z brakiem możliwości wyprodukowania TBM i co za tym idzie jej dostarczenia na plac budowy w Polsce w terminie zgodnym z zawartą umową tj. do dnia 31 lipca 2020 r. (maszyna dotarła do Świnoujścia na początku października 2020. dop. red.)

O kolejnych 25 dniach opóźnienia – zdaniem wykonawcy –  zdecydowały warunki pogodowe, które miały wpływ na montaż maszyny już w komorze startowej.

Ostatecznie Inwestor Gmina Miasto Świnoujście, po konsultacjach z Inwestorem Zastępczym i Inżynierem Kontraktu, jako bezsporne uznało wydłużenie terminu o 30 dni.

– Pozostały okres, o który wnioskuje Wykonawca, zgodnie z rekomendacją Inwestora Zastępczego, wymaga uzupełnienia dokumentacji, która potwierdzałaby, że Wykonawca faktycznie nie miał na to wpływu – mówi I Zastępca Prezydenta Miasta Świnoujście Barbara Michalska.

Świnoujski tunel ma w sumie 3,2 kilometra, z czego niemal 1,5 kilometra to tunel wydrążony przez maszynę TBM (razem z odcinkami wykonanymi metodami stropowymi cały tunel będzie miał prawie 1,8 km). W najgłębszym miejscu znajduje się około 24 metrów pod lustrem wody cieśniny Świny i 10 metrów pod jej dnem.

źródło/ fot. UM Świnoujście/ mat. filmowy PORR S.A.

Zobacz podobne

Na terminalu promowym w Świnoujściu można zrobić test na koronawirusa

AB

Holandia/ Gasunie: z powodu mrozu spadają zapasy gazu w magazynach w Niderlandach

JK

Inicjatywa Trójmorza ma potencjał, by odpowiedzieć na wyzwania związane z odbudową po pandemii

MZ

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie