Polski Portal Morski
Aktualności Historia Żegluga

46 lat temu powstała Polska Żegluga Bałtycka

31 stycznia 1976 roku Zarządzeniem nr 8 Ministra Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej, Jerzego Olszewskiego, powstała Polska Żegluga Bałtycka. Była to trzecia po PŻM i PLO państwowa firma armatorska, ale pierwsza, której siedziba znajdowała się na Pomorzu Środkowym – w Kołobrzegu.

Wśród zadań dla nowego przedsiębiorstwa znalazły się między innymi: organizacja przewozów pasażersko-towarowych w żegludze morskiej, prowadzenie usług hotelarsko-gastronomicznych, turystycznych i rozrywkowych dla turystów krajowych i zagranicznych, przewóz ładunków statkami w żegludze morskiej, w tym w żegludze przybrzeżnej i śródlądowej.

Utworzenie PŻB było jednym z elementów reorganizacji żeglugi, która wiązała się z następującym podziałem zadań: PŻM – przewozy cargo, PLO – przewozy osób w żegludze dalekomorskiej, PŻB – ro-pax i żegluga trampowa na Bałtyku, obsługa wczasowiczów i turystów. Jedną z najważniejszych przesłanek lokalizacji siedziby nowego armatora w Kołobrzegu była wizja rozwoju małych portów, położonych między Szczecinem i Trójmiastem, zwiększenie znaczenia portu w Kołobrzegu (w skład nowego przedsiębiorstwa włączono port handlowy w Kołobrzegu) oraz rozwój Pomorza Środkowego.

W początkowym okresie działalności PŻB dysponowało flotą 14 małych trampów, przejętych od PŻM i PLO. Zarządzeniem nr 23 Ministra Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej z dnia 8 marca 1977 roku podjęto decyzję o przekazaniu promów PLO do Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. 1 kwietnia tego samego roku cztery promy wraz z liniami oraz bazy promowe w Gdańsku i Świnoujściu zostały przekazane Polskiej Żegludze Bałtyckiej. Najmłodszy polski armator promowy otrzymał cztery promy: „Gryf”, „Skandynawia”, „Wawel” i „Wilanów”. Przejęto także zamówienia PLO na promy budowane w Stoczni Szczecińskiej (jednostki typu B 490: „Pomerania” i „Silesia”).

Po wielu latach PŻB wraca do polskich stoczni, w których powstaną trzy (z opcją na czwartą) jednostki dla polskich armatorów promowych – PŻB i Unity Line. Wcześniej flotę kołobrzeskiego armatora zasili prom z rynku wtórnego, który wzmocni linie to Ystad. Trwają właśnie poszukiwania odpowiedniej jednostki.

źródło Infomare/ fot. PŻM

Zobacz podobne

Portowa Straż Pożarna na ćwiczeniach

BS

PGZ Stocznia Wojenna z zyskiem za rok 2022

AB

Do Gdyni drogą morską przybył transport czołgów K2

AB

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie