Polski Portal Morski
Aktualności Polska Morska TV Ważne

Tunel w Świnoujściu. Budowa w pigułce.

W styczniu mijają dwa lata od rozpoczęcia budowy komory startowej dla maszyny, która wydrążyła tunel pomiędzy wyspami Uznam i Wolin. W jakim miejscu ta wielka inwestycja drogowa jest po dwóch latach? Zapraszamy na krótką podróż w czasie!

Świnoujście to miasto położone na aż 44 wyspach, w tym trzech zamieszkanych. To z jednej strony bardzo atrakcyjne turystycznie, ale z racji konieczności korzystania z promów, również bardzo uciążliwe dla mieszkańców, przedsiębiorców i samych turystów. Tunel pomiędzy największymi zamieszkanymi wyspami Uznam i Wolin od dziesięcioleci był tylko niespełnionym marzeniem. Aż do 17 września 2018 roku, gdy Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz podpisał z wykonawcą umowę na zaprojektowanie i budowę tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin.

… i poszło

W lipcu 2019 roku opracowano projekt budowlany, a w październiku wykonawca otrzymał zezwolenie na realizację tej inwestycji drogowej (ZRID). Prace na wszystkich frontach ruszyły pełną parą. Dziś ich rezultaty widać gołym okiem nie tylko pod ziemią, ale i na powierzchni.

W październiku 2020 do Świnoujścia przypłynęła maszyna drążąca TBM (Tunnel Boring Machine). Po jej złożeniu w komorze startowej, w marcu 2021 ruszyło drążenie tunelu. Już we wrześniu tego samego roku TBM dotarła do komory odbiorczej na wyspie Wolin i zakończyła drążenie.

Co dziś dzieje się na budowie

Samo wydrążenie tunelu oczywiście nie oznacza zakończenia inwestycji. W tej chwili trwają prace przy budowie wyjść awaryjnych i jezdni. Po obu stronach tunelu powstają drogi dojazdowe, skrzyżowania, plac manewrowy. Przebudowywane są też przylegające ulice. Budowane są ścieżki rowerowe i chodniki.

Obecnie na wyspie Uznam wykonano już prawie w całości warstwę wiążącą nawierzchni bitumicznej i roboty brukarskie. Położenie ostatniej, ścieralnej warstwy asfaltu planowane jest wkrótce. Z kolei na wyspie Wolin zaawansowanie rzeczowe robót drogowych wynosi 59%. Częściowo wykonano nowy układ jezdni z warstwą wiążącą i prawie połowę robót brukarskich. Przed nami jeszcze m.in. rozbiórka dotychczasowych dróg i połączenie ulic Fińskiej, Duńskiej oraz wjazdu do tunelu z nowym układem drogowym.

Najdłuższy w Polsce

Gotowy tunel wraz z drogami dojazdowymi będzie miał prawie 3,2 km długości. A sam odcinek wydrążony przez TBM dokładnie 1483,8 metrów. Tunel pod Świną będzie więc najdłuższą przeprawą podwodną w Polsce, która mieszkańcom, przedsiębiorcom i turystom zapewni dogodną komunikację.

Głównym Inwestorem jest Gmina Miasto Świnoujście. Inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Wykonawca to konsorcjum PORR/ Gülermak. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrentz.

Całkowity koszt tej inwestycji to ponad 900 milionów złotych, z czego prawie 775,7 milionów to dofinansowanie z Unii Europejskiej (85 procent). Pozostałe środki Gmina Miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu.

źródło/ fot./ mat.filmowy UM Świnoujście

Zobacz podobne

W Wilhelmshaven uruchomiono pierwszy terminal skroplonego gazu ziemnego

BS

Ćwiczenie pk. REP(MUS)21 w Portugalii

BS

Inspektorzy ochrony środowiska będą karać za cumowanie przy mazurskich wyspach

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie