Polski Portal Morski
Bez kategorii

Port Gdynia uczestniczy w rozwoju technologii wodorowych

Port Gdynia uczestniczy w inicjatywach rozwoju gospodarki wodorowej na Pomorzu, co jest częścią strategii „green port”. Paliwo wodorowe, do którego produkcji wykorzystywana będzie zielona energia jest jednym z kierunków dekarbonizacji gospodarki morskiej.

W październiku 2021 podpisano porozumienie sektorowe „Polska strategia wodorowa do roku 2030 z perspektywą do roku 2040. Wśród sygnatariuszy porozumienia znalazły się przedsiębiorstwa z branży morskiej, a wśród nich Zarząd Morskiego Portu Gdynia, który realizuje transformację działalności zgodną z ideą „green port”. W 2019 r. Port Gdynia i PKP Energetyka zainicjowały „Pomorską Dolinę Wodorową” której j koordynatorem został Klaster Technologii Wodorowych i Czystych Technologii Węglowych. Paliwo wodorowe a w szczególności tzw. „zielony wodór” do którego produkcji wykorzystywana jest energia ze źródeł odnawialnych może mieć duże zastosowanie w dekarbonizacji transportu morskiego i działalności operatorów terminali morskich. Port Gdynia wybrany został na port instalacyjny polskich morskich farm wiatrowych, dzięki czemu może być inicjatorem zielonej transformacji branży morskiej na Bałtyku. Zdaniem ekspertów jest to właściwy kierunek inwestycji strategicznych.

— Wydaje się, że w związku z podpisanym w październiku 2021 r. porozumieniem sektorowym na rzecz rozwoju gospodarki wodorowej oraz opublikowaną w grudniu „Polską strategią wodorową do roku 2030 z perspektywą do roku 2040”, a także polityką UE w tym zakresie, są to działania właściwe. Wodór (docelowo zielony) jest dziś postrzegany jako paliwo przyszłości, co dotyczy także transportu, w tym morskiego. W wielu portach na świecie, w tym także europejskich, podejmowane są inicjatywy zmierzające do produkcji wodoru, jego składowania, dystrybucji oraz zasilania nim urządzeń portowych. Dzięki realizacji inwestycji w potencjał do produkcji wodoru Port Gdynia mógłby stać się w nieodległej przyszłości hubem wodorowym, zapewniającym alternatywne paliwo nie tylko podmiotom portowym (tj. operatorom terminali i innym) i ich klientom, ale także np. przedsiębiorstwom oferującym usługi transportu zbiorowego, tj. przedsiębiorstwom komunikacji miejskiej i przewoźnikom kolejowym. Wdrożenie w gdyńskim porcie rozwiązań sprzyjających ograniczeniu emisji GHG będzie sprzyjało umacnianiu jego wizerunku „zielonego portu” —  podkreśla dr hab. Hanna Klimek z Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego.

Źródło: https://intermodalnews.pl/2022/02/09/port-gdynia-uczestniczy-w-rozwoju-technologii-wodorowych/

Fot.: FuelCellsWorks

Zobacz podobne

Baltic Pipe skrzyżował swoją trasę z gazociągiem Nord Strem 2

BS

Współpraca na rzecz bezpieczeństwa żeglugi i środowiska morskiego

BS

Prezydent Świnoujścia o tunelu pod Świną: jesteśmy już blisko zakończenia inwestycji

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie