Polski Portal Morski
Aktualności Edukacja Środowisko

Bezpieczeństwo i redukcja gazów cieplarnianych. Nowe rozwiązanie dla ultradużych kontenerowców

Ultraduże kontenerowce z jednej strony mają indywidualnie najwyższy ślad węglowy, a z drugiej wykorzystują ekonomię skali i transportują ogromną ilość towarów na całym świecie. Co można zrobić, by zwiększyć ich sprawność napędową, zredukować emisję gazów cieplarnianych i poprawić bezpieczeństwo nawigacyjne?

Naukowcy z Instytutu Oceanotechniki i Okrętownictwa na WIMiO, w ramach projektu twin-crp-pod ULCS, pracują nad zastosowaniem hybrydowego napędu crp-pod na ultradużych dwuśrubowych kontenerowcach.

Celem projektu jest minimalizacja zużycia paliwa, poprawa zdolności manewrowych i zwiększenie bezpieczeństwa nawigacji przez wprowadzenie trzech innowacyjnych rozwiązań do ultradużych kontenerowców (ULCS): konfiguracja z dwiema śrubami, pędniki azymutalne oraz śruby przeciwbieżne.

Układ hybrydowy zamiast konwencjonalnego

Co istotne, konwencjonalne śruby okrętowe mają niską sprawność. Większość z nich marnuje około 40 procent energii w postaci strat osiowych, generowania wirów, produkcji hałasu, kawitacji itp. Odzyskiwanie takich strat przyczyni się do większego, racjonalnego i przyjaznego dla środowiska wykorzystania energii.

– Ideą naszego projektu było to, by z klasycznego układu napędowego zrobić układ hybrydowy. Zamiast samych konwencjonalnych śrub na wale, za nimi znajdą się dwa pędniki podowe i każdy z nich będzie obracał się w odwrotną stronę, niż śruba na wale. Każde z tych pojedynczych rozwiązań cechuje się większą sprawnością napędową. Chcemy sprawdzić, czy i o ile przez zastosowanie trzech rozwiązań razem, jesteśmy w stanie osiągnąć zwiększenie efektywności napędowej – zaznacza mgr inż. Hanna Pruszko z IOiO.

Badania zostaną przeprowadzone za pomocą zaawansowanych metod numerycznych CFD, oraz w nowoczesnym basenie holowniczym. Próby manewrowe zostaną przeprowadzane przy użyciu dużych modeli załogowych na naturalnym jeziorze.

Konsorcjum projektu:

Politechnika Gdańska
Fundacja Bezpieczeństwa Żeglugi i Ochrony Środowiska (Polska – koordynator projektu)
Seatech Engineering sp. z o.o. (Polska)
Hamburgische Schiffbau-Versuchsanstalt GmbH (Niemcy)
Center of Marine Technologies (Niemcy)
BRABO (Belgia)
Piening Propeller (Niemcy)

Na PG nad projektem pracują naukowcy z Zakładu Hydromechaniki i Hydroakustyki Okrętu, którego kierownikiem jest dr hab. inż. Paweł Dymarski, prof. PG. Prace mają zakończyć się w 2023 roku.

źródło Politechnika Gdańska / fot.Pixabay

Zobacz podobne

W niedzielę rozpoczeły się ćwiczenia państw NATO na Bałtyku – BALTOPS 2022

BS

Zatrzymanie Nord Stream 2 jest właściwe pod względem moralnym, politycznym i ekologicznym

KM

Zaginięcie ORP „Orzeł” do dziś pozostaje zagadką

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie