W 2010 roku bracia Olivier i Jacques Barreau rozpoczęli realizację pomysłu, którego celem był komercyjny transport towarów statkiem żaglowym. Nową jednostkę określono mianem żaglówki cargo (cargo sailboat).
Od 2020 „Grain de Sail” z sukcesem transportuje towary przez Atlantyk. Jest to pierwsza na świecie nowoczesna żaglówka towarowa.Teraz bracia planują pozyskanie większego żaglowca, który zbuduje francuska firma Piriou Shipyard w swojej stoczni w Wietnamie. System ożaglowania dostarczy Lorima. Powierzchnia żagli wyniesie 1170 m². Na pokładzie przewidziano miejsca dla dziewięcioosobowej załogi.
Jednostka o nazwie „Grain de Sail 2” będzie miała 52 metry długości i ładowność 350 ton (pierwszy żaglowiec miał 24 metry długości i ładowność 50 ton).„Grain de Sail 2” zostanie zarejestrowana pod banderą francuską, jego portem macierzystym będzie St. Malo.Żaglowiec będzie przewoził ładunki z Francji i Europy do Stanów Zjednoczonych, a w rejsach powrotnych surowce z Ameryki Południowej i Środkowej do Francji.Jednostka umożliwi transport 238 palet załadowanych na dwóch poziomach w dwóch ładowniach, 18 m sześć ładunków płynnych w zbiorniku oraz 5 m sześć płynu w beczkach.
W zależności od warunków pogodowych „Grain de Sail 2” będzie w stanie pokonać Atlantyk w czasie około dwóch tygodni.„Grain de Sail 2” wejdzie do eksploatacji w 2023 roku. Koszt budowy nie został oficjalnie ujawniony, ale szacuje się, że wynosi on ok. 10 mln euro.Transport żaglowy zyskuje coraz większą popularność. Wiele firm chcąc pokazać klientom swoje zaangażowanie w ochronę środowiska decyduje się na budowę jednostek żaglowych, które oczywiście nie zastąpią wielkich masowców czy kontenerowców, ale z pewnością podnoszą prestiż marki i są ważnym sygnałem dla klientów.Na budowę żaglowców przeznaczonych do transportu towarów zdecydowały się między innymi takie firmy jak producent opon Michelin, koncern samochodowy Renault i jeden z najbardziej szanowanych na świecie producentów koniaku firma, Hennessy.
źródło / fot. Infomare