Polski Portal Morski
Aktualności Historia

Pierwszy polski dziesięciotysięcznik m/s „Marceli Nowotko” przekazany do eksploatacji

Był to drobnicowiec typu B-54 należący do Polskich Linii Oceanicznych, pierwszy z serii polskich dziesięciotysięczników. Pływał na linii dalekowschodniej, w 1957 zawinął, jako pierwszy polski statek do Japonii.

Dowódcą statku w tym rejsie był kapitan Michał Niczko. Po zakończeniu służby, 8 lutego 1980 roku został sprzedany na złom firmie Iwai-Niesho Co. z Japonii.

Jego załoga wystąpiła nawet w krótkometrażowym filmie dokumentalnym „Statek z Hajfongu” (1968), opowiadając o swoich przeżyciach w nękanym nalotami porcie Hajfong w Wietnamie Północnym.

Drobnicowiec oznaczony symbolem budowy B-54 zbudowała Stocznia Gdańska, armatorem jednostki były Polskie Linie Oceaniczne.
Pierwsza seria drobnicowców B-54 obejmowała 7 jednostek były to: „Marceli Nowotko”, „Bolesław Bierut”, „Stefan Okrzeja”, „Kapitan Kosko”, „Florian Ceynowa”, „Generał Sikorski” i „Reymont”. Statki z tej serii kupowali także armatorzy zagraniczni między innymi z ZSRR, Chin, Francji i Indonezji.

źródło Wikipedia/Infomare fot. Wikipedia

Zobacz podobne

Polacy na czele natowskiego zespołu okrętów

PL

W portach polskich przeładunki wzrastają, w portach niemieckich spadają

PL

Terminal Kontenerowy w Świnoujściu – kolejna bardzo ważna inwestycja

AB

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie