Polski Portal Morski
Offshore Porty

Port instalacyjny dla farm wiatrowych w terminalu DCT

Nie będzie portu instalacyjnego, a tylko terminal w DCT. Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, który nadzoruje inwestycje w polskich portach morskich doprecyzował plany w sprawie infrastruktury pod budowę farm wiatrowych na Bałtyku.

We wtorek, 1 marca, rząd przyjął uchwałę zmieniającą lokalizację terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych. Zamiast w Porcie Gdynia terminal ma powstać w porcie w Gdańsku. Ma być gotowy do 1 czerwca 2025 r. W dokumencie zapisano, że zgodnie z ustaleniami terminal ten powstanie w „porcie zewnętrznym, tj. części portu powstałej w wyniku zalądowienia przez przekształcenie akwenu (gruntu pokrytego wodami) w ląd (grunt niepokryty wodami)”.

Branża zastanawiała się, czy będzie to powrót do koncepcji budowy Portu Centralnego , czy zupełnie nowy projekt w innej lokalizacji, np. przy terminalu DCT. Więcej światła na tę inwestycję rzucił wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, który w rozmowie z branżowym portalem wnp.pl doprecyzował, że będzie to terminal instalacyjny w terminalu kontenerowym DCT.

Jak poinformował, to nie rząd będzie budował offshore i nie będzie wznosił sztucznych wysp w tym projekcie. To projekt spółek offshore’owych, a więc Orlenu i PGE oraz udziałowca DCT, czyli Polskiego Funduszu Rozwoju.

– Spółki te podczas negocjacji zawiązały porozumienie – wraz z PFR (czyli de facto DCT Gdańsk), co do budowy dodatkowego terminala na potrzeby offshore. Teraz w gronie tych trzech wspominanych spółek mają dokonać się daleko idące zmiany w umowach, które pozwolą na realizację i przeładunki w Porcie Gdańsk, a właściwie – w jego kontenerowej części. Część tego terminala zostanie przeznaczona na port offshore’owy – poinformował Gróbarczyk na stronach portalu wnp.pl.

Według wyjaśnień zmieniono koncepcję, ponieważ firmy odpowiedzialne za realizacje farm wiatrowych uznały, że uruchomienie portu instalacyjnego w Gdyni w 2026 r. to termin zbyt odległy. Według koncepcji resortu aktywów port w Gdańsku uda się oddać już w 2025 r.

Baltic Hub 3, czyli terminal instalacyjny?

Czy nowy plan na rozwiązanie sprawy zabezpieczenia zaplecza pod budowę farm jest wiążący, nie wiadomo. Rząd już kilka razy zmieniał koncepcje w tej sprawie.

Przypomnijmy. W lipcu ub. roku ogłoszono, że powstanie Baltic Hub 3, czyli trzecie nabrzeże głębokowodne należące do DCT Gdańsk. Inwestycja ma zwiększyć możliwości przeładunkowe DCT o 1,5 mln TEU do łącznie 4,5 mln TEU rocznie. W ramach inwestycji, której wartość wynosi 450 mln euro, powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha. Podano wówczas, że w planach jest też budowa czwartego nabrzeża.

źródło https://biznes.trojmiasto.pl/Terminal-instalacyjny-dla-farm-wiatrowych-na-Baltyku-powstanie-w-DCT-n164950.html#tri / fot. Terminal DCT

Zobacz podobne

Po pandemii region Trójmorza może być atrakcyjny dla inwestorów

BS

Port Gdynia. Wzrost eksportu w transporcie morskim

BS

Do Remontowej zawinął dźwigowiec Les Alizés

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie