Zasadniczy etap konstrukcji grodzy umożliwiającej prowadzenie prac poniżej lustra wody wykonano już w porcie w Krynicy Morskiej. Oprócz przedłużenia istniejącego pirsu pasażerskiego, wykonawca zabezpieczy też skarpę i wydłuży nabrzeże postojowe o 50 metrów – podała Grupa NDI.
Jak podał wykonawca w czwartek w komunikacie, grupa NDI od kilku miesięcy realizuje nowy projekt dla Urzędu Morskiego w Gdyni. Inwestycja odbywa się w formule „Wybuduj” oraz „Zaprojektuj i wybuduj”.
„W ramach przedsięwzięcia mamy do zrealizowania pirs wykonany w konstrukcji grodzy ze ścianek szczelnych. Obecnie zainstalowaliśmy nie tylko wszystkie ścianki szczelne, a także kleszcze i ściągi. Można powiedzieć, że zasadniczy etap konstrukcji grodzy mamy za sobą. Jesteśmy gotowi do rozpoczęcia robót zasypowych” – powiedział cytowany w komunikacie Paweł Śpiewak, kierownik robót hydrotechnicznych z firmy NDI, generalnego wykonawcy prac.
Grodza to budowla stosowana w hydrotechnice; jej głównym zadaniem jest oddzielenie wykopu fundamentowego od otaczającej go wody.
Paweł Śpiewak dodał, że w najbliższych tygodniach realizowane będą roboty związane z zasypem grodzy oraz roboty czerpalne. W następnej kolejności do wykonania są roboty żelbetowe, a dalej – wszystkie roboty instalacyjne, wykończeniowe i związane z montażem wyposażenia nabrzeża.
Główna część tej inwestycji to przedłużenie istniejącego nabrzeża o 65,5 metrów w stronę Zalewu Wiślanego, czyli w kierunku południowo-wschodnim. Druga część inwestycji to wykonanie nowej części nabrzeża w kierunku do ulicy Gdańskiej. Jest to odcinek liczący ponad 140 metrów, w tym 50 metrów nabrzeża postojowego i ponad 90 m umocnienia brzegu. Dodatkowo stworzona zostanie nowa droga dojazdowa i parking. W ramach inwestycji zostaną także zagospodarowane tereny zielone.
Jak przekonuje główny inspektor ds. elbląskiej delegatury Urzędu Morskiego w Gdyni Wojciech Żurawski, dzięki tej inwestycji poprawi się sytuacja bazowania i postoju jednostek w porcie w Krynicy Morskiej. Duże jednostki pasażerskie zyskają ponad 120 metrów nowego nabrzeża, a jego wydłużenie zawęzi wejście do portu i go osłoni – przy wiatrach południowo-zachodnich falowanie będzie mniejsze. Ma to zwiększyć ruch żeglugowy i turystyczny.
Przewidziano też m.in. umocnienie wschodniego odcinka brzegu Basenu Północnego (o długości 91 metrów) i północnego brzegu Basenu Północnego. W planach jest też wybrukowanie prawie 200 m pobliskiej drogi wraz z nowym oświetleniem, budowa parkingu na 22 samochody.
Prace nad rozbudową portu mają zakończyć się w jeszcze w tym roku. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a koszt inwestycji wynosi 8 mln zł brutto. Znaczną część ma pokryć unijne dofinansowanie pochodzące ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.
źródło PAP/ fot. namierzeje/ mat. filmowy Grupa NDI