Wybudowany jako prom pasażersko-kolejowy w Elblągu w 1903r. Jego całkowita długość wynosiła 86,5m a szerokość 14m . Posiadał on 2 silniki parowe o mocy 2700KM. Jako prom kolejowy posiadał pokład łączony z torami kolejowymi na lądzie specjalną rampą, która obniżała się, bądź podwyższała w zależności od poziomu wody.
Po II wojnie światowej służył do repatriacji Polaków do kraju z terenu Niemiec, którzy m.in. znaleźli się tam na robotach przymusowych.
W roku 1947 został przekazany Polsce. Do 1950 prom był remontowany, czego efektem była między innymi zmiana komina – w miejsce dwóch „rurkowych” kominów otrzymał jeden o obłym kształcie. Po zakończeniu remontu, prom wszedł do służby jako Waza, a następnie Kruszewski.
W 1953 nastąpiła krótka zmiana nazwy na Kopernik. W tym czasie eksploatowany był na linii Świnoujście – Trelleborg do przewozu wagonów z węglem z Polski do Szwecji. Po zamknięciu tego połączenia, po raz kolejny zmienił nazwę na Kolejarz. jako hulk-świetlica służył kolejarzom PKP w porcie gdyńskim.
W latach 1955–1956 był okrętem Polskiej Marynarki Wojennej i wykorzystywany w niej jako hulk mieszkalny w porcie wojennym na Oksywiu. Z kolei w latach 1956 do 1958 wykorzystywany był jako pływająca kotłownia c.o. w Gdańskiej Stoczni Remontowej. Został pocięty na złom w 1958. Prom doczekał się zwojego następcy MF Mikołaj Kopernik ten z kolei został w 2019r. zastąpiony przez MS Copernicus prom siostrzany z M/f Galileusz pływającego od lat we flocie Unity Line.
źródło/ fot. Wikipedia