Polski Portal Morski
Aktualności Stocznie Ważne

ORP Arctowski wrócił do służby po modernizacji w PGZ Stoczni Wojennej

ORP Arctowski opuścił nabrzeże PGZ Stoczni Wojennej po zakończonym gruntownym remoncie i modernizacji. Zakończony kontrakt to tylko część prac realizowanych przez PGZ Stocznię Wojenną na rzecz Marynarki Wojennej RP. Obecnie w PGZ SW trwają również prace nad innymi okrętami skierowanymi do Stoczni na różne zakresy napraw i modernizacji, w tym ORP-Śniardwy czy SD-11. Stocznia rozpoczęła również realizację programu Miecznik obejmującego wybudowanie trzech ultranowoczesnych fregat.

– Zakres wykonanych prac był wyjątkowo rozległy, ale dzięki niemu jednostka zyskała wiele nowych możliwości i mimo swoich lat będzie mogła jeszcze przez długie lata bardzo efektywnie wypełniać swoje zadania na rzecz naszej Marynarki Wojennej. Można powiedzieć, że zmodernizowaliśmy go od dziobu, aż po rufę – powiedział Paweł Lulewicz, Prezes PGZ Stoczni Wojennej. – To drugi – po ORP Kościuszko – w ostatnich dniach okręt, który z dumą przekazujemy jego właścicielowi – dodał prezes.

ORP Arctowski przeszedł szereg modernizacji w zakresie działu nawigacyjnego, łączności, elektro-mechanicznego czy hydrograficznego. Wyposażono go w nowe, ulepszone urządzenia, w tym m.in. nowe pulpity Centralnego Systemu Sterowania wraz z monitoringiem, nowe pulpity na GSD, systemy grzejne, wentylacji, filtrowentylacji i klimatyzacji, agregaty prądotwórcze, sprężarki, silnik steru strumieniowego, blok utylizacji ścieków, nowe urządzenia pokładowe w tym kabestan, wciągarkę kotwiczno-cumowniczą, bramownice wychylne, bramownicę LARS na rufie, wciągarkę oceanograficzną, żuraw do obsługi części rufowej okrętu oraz wiele innych elementów. Wymieniono też całe okablowanie, a załoga okrętu będzie dysponowała całkowicie odnowionymi pomieszczeniami.

ORP Arctowski to polski okręt hydrograficzny projektu 874. Okręt ten został zaprojektowany w Polsce i zbudowany w Stoczni Północnej w Gdańsku. Jednostka przeznaczona jest do nawigacyjno-hydrograficznego zabezpieczania operacji Polskiej Marynarki Wojennej oraz działań na rzecz gospodarki morskiej i bezpieczeństwa żeglugi.

Źródło/fot.: PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.

Zobacz podobne

70 lat PŻM. Otwarcie linii ze Świnoujścia do Ystad

AB

Żaglowiec Zawisza Czarny potrzebuje wsparcia

Autor

”Modernizacja toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 m” – informacja na temat aktualnych wydarzeń w ramach realizacji projektu

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie