Polski Portal Morski
Aktualności

Tunel pod Świną i pogłębienie toru wodnego wśród najważniejszych inwestycji na Pomorzu Zachodnim

Tunel pod rzeką Świną, pogłębienie toru wodnego Świnoujście – Szczecin, drogę S3 i Zachodnią Obwodnicę Szczecina wymienił w czwartek w Świnoujściu wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski wśród najważniejszych inwestycji na Pomorzu Zachodnim.

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury uczestniczył w sympozjum poświęconym budowie tunelu pod Świną.

„Do tej pory, przez bardzo wiele lat, przez uwarunkowania historyczne, w zasadzie też międzynarodowe, Pomorze Zachodnie, Szczecin, Świnoujście było traktowane jako zaplecze gospodarcze, handlowe, pracownicze Berlina. W porządku, było to dziejową, ekonomiczną koniecznością. Od przynajmniej 15 lat natomiast, odkąd weszliśmy do Unii Europejskiej, czas pomyśleć o tym, żeby Pomorze Zachodnie było samoistnym, dużym węzłem gospodarczym, komunikacyjnym, politycznym” – powiedział Witkowski.

Zaznaczył, że „nie da się w ten sposób myśleć” bez inwestycji i bez skomunikowania z resztą kraju. Dodał, że pod nazwą „usprawnienie komunikacyjne pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu” kryją się „wieloletnie zaniedbania”, a także „trochę powód do wstydu, że na wyspę Uznam łatwiej było dostać się z Berlina niż z Warszawy”.

Witkowski przytoczył słowa Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego „silne Pomorze Zachodnie to polska racja stanu” dodając, że wezwanie to „trzeba było wypełnić treścią”, a więc inwestycjami.

Jako ważne dla Pomorza Zachodniego inwestycje wiceminister wymienił, oprócz tunelu pod Świną, także pogłębienie toru wodnego Świnoujście-Szczecin do 12,5 m, gazoport i planowany głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu.

Dodał, że port w szwedzkim Ystad przygotował nabrzeże pod polskie 200-metrowe promy. „Złapaliśmy mały falstart z budową promów, ale teraz w Gdańsku, w stoczni +Remontowa+ budowane są trzy nowoczesne promy z opcją na czwarty” – powiedział Witkowski.

Wśród zachodniopomorskich inwestycji wymienił także Zachodnią Obwodnicę Szczecina, „która wzmacnia Szczecin gospodarczo i komunikacyjnie” i jest na etapie projektowania, a pieniądze na nią „są zabezpieczone”.

Witkowski wskazał także, że Sejm uchwali ustawę o przekształceniu Akademii Morskiej w Szczecinie w Politechnikę Morską, „więc Zachodnie Pomorze doczeka się szkoły wyższej technicznej, politechniki, tak, abyśmy mogli kształcić kadry inżynierskie dla gospodarki morskiej, ale nie tylko”.

Tunel pod Świną – jak informowały władze Świnoujścia pod koniec marca br. – ma być oddany do użytku na przełomie maja i czerwca 2023 r. Droga między wyspą Wolin a wyspą Uznam będzie mieć łączną długość ok. 3,2 km. Inwestycja to także dojazdy w postaci wykopu otwartego i tunelu wykonywanego metodą stropową na wyspie Uznam oraz na wyspie Wolin. Elementami układu drogowego będą też drogi dojazdowe do tunelu, plac manewrowy, skrzyżowanie – rondo na wyspie Wolin i skrzyżowanie typu T na wyspie Uznam. Przebudowane zostaną także przyległe ulice.

Całkowity koszt inwestycji to ponad 900 mln zł, z czego prawie 775,7 mln to dofinansowanie z Unii Europejskiej.

Fot. Urząd Morski w Szczecinie

Źródło: PAP Fot.: GDDKiA/Urząd Morski w Szczecinie

Zobacz podobne

GAZ-SYSTEM przygotowuje teren pod budowę gazociągów kluczowych dla przesyłu gazu w województwach opolskim i śląskim

PL

Projekt o kolosalnym znaczeniu ! Czyli budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną

BS

Spadło zagrożenie cofką na Żuławach Elbląskich i Zalewie Wiślanym

JK

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie