Jest kolejny krok naprzód w sprawie budowy Drogi Czerwonej, czyli kluczowej dla portu w Gdyni inwestycji drogowej. Zawarto umowę na prace przygotowawcze. Ich koszt to 20 milionów złotych. Fundusze na ten cel będą pochodzić ze środków spółki Centralny Port Komunikacyjny.
Zapowiadane w lutym tego roku prace przygotowawcze związane z Drogą Czerwoną w Gdyni zostaną wykonane ze środków Centralnego Portu Komunikacyjnego. Spółka finansowana z budżetu państwa przeznaczy na ten cel około 20 milionów złotych. Pieniądze pochodzą z Programu Społeczno-Gospodarczego CPK.
Umowę dotyczącą prac przygotowawczych tej strategicznej dla Gdyni i portu inwestycji podpisali w poniedziałek, 11 kwietnia na terenie gdyńskiego portu przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, spółki CPK oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Budowa Drogi Czerwonej to inwestycja o dużym znaczeniu gospodarczym, nie tylko w wymiarze lokalnym. Będzie to tzw. ostatnia mila bezpośrednio włączająca gdyński port do sieci dróg ekspresowych i autostrad, co poprawi atrakcyjność inwestycyjną Trójmiasta dla przedsiębiorców z całego świata. Droga Czerwona zapewni dalszy rozwój Portu Gdynia, ale będzie miała ogromne znaczenie również dla ogólnopolskiego Programu CPK- mówił Marcin Horała Wiceminister Infrastruktury
Jak poinformował Centralny Port Komunikacyjny, budowa Drogi Czerwonej ma kosztować łącznie około 2,7 miliarda złotych i będzie trwać około 5 lat. Samym procesem budowy ma zająć się GDDKiA.
Przypomnijmy, że Droga Czerwona to wyczekiwana od lat, strategiczna dla układu drogowego w regionie inwestycja, o którą silnie apelowały władze Gdyni, mieszkańcy czy środowisko biznesowe i interesariusze gdyńskiego portu. Nowy odcinek ma być bezpośrednim łącznikiem Portu Gdynia z istniejącą Obwodnicą Trójmiasta i autostradą A1, odciążającym przede wszystkim Trasę Kwiatkowskiego – przeciążoną, niedostosowaną do warunków ciężkiego tranzytu drogę, której koszty utrzymania spadają na gdyński samorząd. To główna arteria łącząca północną i południową część Gdyni, która regularnie stawała w korkach, głównie ze względu na nadmierne natężenie ruchu.
Umowa potwierdzająca prace przygotowawcze to zatem sygnał, iż pomimo wcześniejszych trudności inwestycja może doczekać się realizacji zgodnie z oczekiwaniami miasta, mieszkańców i interesariuszy portu.
Dzięki budowie Drogi Czerwonej uzyskany zostanie efekt synergii między Portem Gdynia a CPK. Liczymy na to, że nastąpi zwielokrotnienie przeładunków cargo i przewozów pasażerskich. Z jednej strony, kontenery przypływające statkami będą mogły dotrzeć bezpośrednio do Portu Solidarność. Z drugiej strony, towary z CPK będą mogły być transportowane do innych krajów także przez Drogę Czerwoną i Port Gdynia- mówi Radosław Kantak członek zarządu CPK
źródło / CPK, http://www.gdynia.pl / fot. trojmiasto.pl DOMINIK WERNER